privind : aprobarea
asocierii Consiliului Județean
Teleorman cu unele
consilii locale urbane pentru gestionarea în comun a serviciilor
publice de apă și canalizare
Consiliul
Județean Teleorman întrunit în ședința ordinară conform prevederilor art. 106,
alin. (1) din Legea administrației publice locale, nr. 215/2001, modificată și
completată,
Având în vedere:
- expunerea de motive nr. 4148 din
08.06.2006
a președintelui Consiliului Județean Teleorman
Liviu Nicolae Dragnea
și raportul de specialitate nr. 4147
din 08.06.2006 al Direcțiilor Integrare
Europeană și Dezvoltare Regională și Economică , Buget Finanțe privind necesitatea asocierii Consiliului Județean Teleorman cu unele consilii locale urbane pentru gestionarea în comun a serviciilor
publice de apă și canalizare;
- avizele comisiilor de specialitate pe principalele domenii de activitate ale Consiliului Județean Teleorman;
-
prevederile art. 25, alin (1) si (2) din Ordonanța Guvernului nr. 32/2002
privind reorganizarea serviciilor de apă și canalizare;
- prevederile art.104, alin.
(1), lit r din Legea
administrației
locale, nr.215/2001, modificată și completată si ale art. 47 alin (1), litera
c, din Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Județean,
modificat și completat;
În
temeiul dispozițiilor art. 109 din Legea administrației publice
locale nr.215/2001, modificată și completată,
HOTĂRĂȘTE :
Art. 1
Se aprobă asocierea Consiliului Județean Teleorman
cu consiliile locale ale municipiilor
Alexandria, Roșiorii de Vede, Turnu Măgurele și ale orașelor Videle și Zimnicea
pentru gestionarea în comun a serviciilor publice de apă și canalizare.
Art. 2.
Se aprobă
Contractul de Asociere prevăzut in anexa care face parte integrantă
din prezenta hotărâre.
Art. 3.
Președintele Consiliului Județean Teleorman, prin direcțiile de specialitate, va urmări
aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri.
Art.4.Secretarul General al județului
prin compartimentul cancelarie va
comunica prezentul act administrativ autorităților și instituțiilor interesate,
în termenul prevăzut de lege.
PREȘEDINTE,
CONTRASEMNEAZĂ
Secretar general al județului,
Jr.Rodica
Vrabie
Nr. 61 din 21 iunie 2006
CONSILIUL
JUDEȚEAN TELEORMAN
ANEXA
la hotărârea nr.
61
din 21 iunie 2006
PĂRȚILE
-
Consiliul Județean Teleorman,
reprezentat prin președinte, în numele și pentru județul Teleorman.
-
autoritățile administrației publice locale urbane
Denumite împreună Autoritățile Locale sau Părțile
În conformitate cu dispozițiile Legii administrației
publice locale nr. 215/2001, Legii serviciilor publice de gospodărire comunală
nr.326/2001, Ordonanței Guvernului nr. 32/2002 privind organizarea și
funcționarea serviciilor publice de alimentare cu apă și de canalizare,
Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 45/2003 privind finanțele publice
locale:
·
înființarea, organizarea, coordonarea,
gestionarea, monitorizarea și controlul funcționării serviciilor publice de
alimentare cu apă și de canalizare (Serviciile) sunt atribuții ale
autorităților administrației publice locale
·
asocierea intercomunală în vederea gestiunii în
comun a Serviciilor reprezintă unul dintre principiile organizării și
funcționării Serviciilor.
Din studiile realizate la nivelul fiecărei Autorități Locale rezultă în mod clar că pentru buna funcționare a Serviciilor, respectiv ca acestea să îndeplinească condițiile de funcționare prevăzute de legislația în vigoare și de angajamentele asumate de România în cadrul procesului de aderare la Uniunea Europeană sunt necesare investiții importante în sistemele publice de alimentare cu apă și de canalizare ce depășesc cu mult posibilitățile financiare ale Autorităților Locale.
ȘI AU CONVENIT
ÎNCHEIEREA PREZENTULUI CONTRACT DE ASOCIERE, DUPĂ CUM URMEAZĂ :
1.Scopul
asocierii
Scopul
asocierii este gestiunea în comun a
Serviciilor Publice de Apă și
Canalizare aflate sub
autoritatea fiecărei Autorități Locale, modalitatea de gestiune fiind gestiunea
indirectă , respectiv delegarea unei părți din sarcinile și responsabilitățile
aferente serviciilor printr-un contract de concesiune pe termen lung către un
operator unic, societate constituită de părți în acest scop
( Concesionarul sau
Operatorul).
2.Interesul
comun.
general al locuitorilor din Alexandria,
Roșiorii de Vede, Turnu Măgurele, Videle și Zimnicea, din
județul Teleorman, respectiv îmbunătățirea Serviciilor către
utilizatori, posibilitatea atragerii de fonduri externe nerambursabile pentru
finanțarea investițiilor necesare în sistemele publice de alimentare cu apă și
de canalizare aparținând fiecărei unități administrativ teritoriale
reprezentată în prezentul Contract, crearea unui operator profesionist
care să implementeze programul de investiții ce va fi aprobate de Părți.
3.Statutul
juridic al asocierii
(1) din Ordonanța de Urgență a
Guvernului nr.45/2003, privind finanțele publice locale, cu modificările și
completările ulterioare,. Asocierea nu are patrimoniu propriu, nu încasează
venituri și nu face cheltuieli.
În
situația în care actele normative ce vor fi adoptate de Parlamentul sau
Guvernul României după semnarea
prezentului Contract de Asociere vor prevedea că asocierea intercomunală reprezintă o
structură de cooperare cu personalitate juridică. Părțile convin să ia toate
hotărârile și să facă toate demersurile necesare în vederea dobândirii
personalității juridice de către Asociere.
4.Durata
Prezenta
Asociere este constituită pentru o durată de 49 ani.
Durata Asocierii poate fi modificată/prelungită prin Act
Adițional semnat de toate Părțile.
Asocierea poate înceta înainte de expirarea duratei sale în
următoarele situații :
-
acordul unanim al Părților
-
numărul de asociați este redus la 1 ca urmare a
retragerii Părților.
5.Reprezentare
Fiecare
Autoritate Locală desemnează câte un
reprezentant titular, membru în
Comitetul Asocierii și câte un
suplinitor. Mandatul reprezentanților/suplinitorilor este valabil de la data
numiri până la data revocării/înlocuirii acestora, prin hotărâre a Autorității
Locale competente.
Părțile
vor numi un coordonator permanent în condițiile art. 8.
Fiecare
Autoritate Locală va depune toate diligențele necesare pentru a asigura
reprezentarea sa permanentă în
cadrul Asocierii.
Hotărârile de numire/revocare/înlocuire a
reprezentanților/suplinitorilor vor fi transmise în copie, Părților și
Coordonatorului desemnat în 10 zile calendaristice de la data emiterii lor.
6.Atribuțiile
Asocierii
Asocierea,
prin Comitetul Asocierii, dezbate și adoptă hotărâri pentru toate
problemele legate de scopul
Asocierii, având în vedere interesul comun al acesteia și în special :
-
constituirea operatorului
-
contractul de concesiune
-
Master planul pentru Servicii
-
Programul comun de investiții
-
Planul de finanțare a investiției
-
Politica tarifată
Părțile
vor constitui Operatorul sub forma unei societăți comerciale, într-una
din
formele prevăzute de legislația
privind societățile comerciale.
Operatorul va avea ca principal
obiect de activitatea furnizarea Serviciilor de Apă și Canalizare,
Autorităților Locale semnatare ale prezentului Contract.
Actul Constitutiv al Operatorului va fi
discutat în ședințele Comitetului Asociației și va fi aprobat de fiecare
Autoritate Locală.
Părțile, în calitate de asociați/acționari ai operatorului, vor depune toate diligențele ca acesta să poată, în cel mai scurt timp posibil, să îndeplinească funcțiile necesare realizării obiectului său de activitate în condiții de profesionalism și eficiență (detaliate în anexa nr.1 la prezentul Contract) :
-
funcția tehnico-operațională ;
-
funcția comercială;
-
funcția financiară și contabilă ;
-
funcția de management și coordonare.
Contractul
de Concesiune va fi semnat de fiecare Autoritate Locală, în calitate de
Concedent și de Operator, în
calitate de Concesionar.
exclusivă a dreptului de a
furniza Serviciile de Apă și Canalizare ca servicii publice, în cadrul ariei
teritoriale a acestora, precum și o Concesiune exclusivă asupra bunurilor
proprietate publică și private ce formează sistemele de alimentare cu apă și de
canalizare aferente Serviciilor. Concesionarul va fi responsabil de
implementarea programului de investiții aprobate de Părți, va întreține,
moderniza, reabilita și extinde sistemele de alimentare cu apă și de canalizare
și va gestiona Serviciile pe riscul și responsabilitatea sa, conform
prevederilor Contractul de Concesiune.
Comitetul Asocierii va monitoriza îndeplinirea de
către Concesionar a obligațiilor asumate prin Contractul de
Concesiune.
Contractul de Concesiune va avea structura prevăzută în
anexa nr.2 la prezentul Contract.
Programul de investiții și planul de finanțare a
acestuia.
Programul de investiții va fi elaborat astfel încât să țină
seama de nevoile fiecărei Părți.
Sursele de finanțare a investițiilor pot fi fonduri
nerambursabile acordate de Uniunea Europeană sau instituții financiare, fonduri
provenind de la bugetele locale ale Autorităților Locale, fonduri proprii sau
atrase ale Concesionarului.
Programul de investiții și planul de finanțare a
investițiilor vor fi discutate în ședințele Comitetului Asocierii și vor
fi aprobate de fiecare Autoritate Locală. Ele vor face parte integrantă din
Contractul de Concesiune.
Politica tarifară
Fiecare Autoritate Locală va aproba tarifele practicate de
Concesionar în cadrul ariei sale teritoriale. Tarifele vor fi stabilite,
ajustate și modificate conform legislației în vigoare.
7.Ședințele
Comitetului Asocierii
Convocare
Comitetul
Asocierii se va reuni cel puțin odată la trei luni sau ori de câte ori
este necesar, la convocarea
Autorității Locale desemnate în calitate de coordonator al Asocierii sau a unui
reprezentant al Autorităților Locale.
Convocarea
va fi transmisă prin scrisoare, fax, poștă electronică cu cel puțin 3
zile înainte de data ședinței
și va cuprinde data, ora, locul și ordinea de zi a ședinței.
Organizarea ședințelor
La
ședințele Comitetului Asocierii vor participa reprezentanții titulari
desemnați de Autoritățile
Locale sau suplinitorii acestora, în situația în care titularii nu pot
participa.
Ședințele
Comitetului Asocierii vor fi prezidate de un Președinte desemnat
dintre participanți înaintea
începerii dezbaterilor.
Procesul-
verbal de ședință este semnat de persoana care a prezidat ședința și
de secretar.
Procesul-verbal
va fi păstrat în original de Autoritatea Locală desemnată în
calitate de coordonator al
Asocierii. O copie a Procesului verbal va fi transmisă, în termen de 3 zile de
la data ședinței, fiecărei Autoritate Locală, indiferent dacă reprezentantul
acesteia a fost sau nu prezent la ședință.
Hotărârile Comitetului Asocierii
Hotărârile
Comitetului Asocierii reprezintă recomandări adresate Părților.
Punerea
în aplicare a hotărârilor luate în cadrul Asocierii va fi aprobată de
fiecare Autoritate Locală. O
astfel de aprobare nu va fi refuzată sau întârziată nejustificat mai mult de 30
zile calendaristice.
Mecanismul decizional
Fiecare Autoritate Locală are un vot egal în cadrul
deliberărilor Comitetului Asocierii . Dreptul de vot nu poate fi transmis.
Pentru valabilitatea hotărârilor Comitetului Asocierii este
necesară prezența a ¾ din reprezentanții Autorităților Locale și votul
favorabil a 2/3 din numărul acestora.
Nici o hotărâre nu va putea fi luată fără votul favorabil al reprezentantului
Autorității Locale respective, în situația în care această hotărâre privește în
mod exclusiv Serviciile sau bunurile aparținând acelei Autorități Locale.
8.
Coordonatorul Asocierii
Părțile
vor desemna un coordoanator al Asocierii cu votul favorabil a 2/3 din
numărul reprezentanților.
Coordonatorul
Asocierii are atribuțiile prevăzute în prezentul Contract și cele
ce îi vor fi încredințate de
Părți la un moment dat.
Coordonatorul
Asocierii nu va avea competența de a lua decizii în numele
Părților.
Coordonatorul
Asocierii va asigura secretariatul Comitetului Asocierii.
9.
Retragere
În
situația în care oricare dintre Părți
dorește să se retragă din Asociere,
aceasta va notifica celorlalte
Părți despre intenția sa, cu cel puțin
șase luni înainte.
Comitetul
Asocierii va analiza consecințele eventualei retrageri și va propune
Părților modificările ce se
impun a fi aduse Actului Constitutiv al Operatorului și/sau Contractului de
Concesiune ( în special cu privire la programul de investiții și planul de
finanțare a acestora). Partea care se retrage din Asociere va suporta eventualele
daune cauzate celorlalte părți prin acțiunea sa.
10.
Primirea de noi membri
Asocierea
va putea primi noi membri cu acordul scris al tuturor Părților.
Capitolul
IV . Clauze diverse.
11.
Modificarea Contractului.
Prezentul
Contract de Asociere poate fi modificat numai prin Acte
Adiționale semnate de
reprezentanții tuturor Părților special împuterniciți în acest scop.
12.
Drept aplicabil/Litigii.
Prezentul
Contract este supus dreptului român.
Toate
litigiile care se nasc din sau în legătură cu acest Contract, inclusiv
orice
problemă privind interpretarea
acestuia, validitatea sau încetarea sa, care nu se pot soluționa pe cale
amiabilă, vor fi deferite spre soluționare instanțelor judecătorești
competente.
Prezentul
Contract a fost încheiat astăzi __________în 10 exemplare
originale, fiecare Parte
primind un exemplar original.
Semnează:
Reprezentanții autorităților administrației publice
locale
PREȘEDINTE,
Liviu Nicolae Dragnea