ROMÂNIA
privind analiza activității proprii de soluționare a petițiilor
adresate de cetățeni autorității publice județene în semestrul II al anului
2008
În
conformitate cu prevederile art. 51 alin. (1) și (4) din Constituția României
cetățenii au dreptul să se adreseze autorităților publice prin petiții
formulate numai în numele semnatarilor iar autoritățile publice au obligația
să răspundă la petiții în termenele și în condițiile stabilite potrivit legii.
Modul
de exercitare de către cetățeni a dreptului de a adresa autorităților publice
petiții formulate în nume propriu, precum și modul de soluționare a acestora, a
fost reglementat de Ordonanța Guvernului nr.27 din 30 ianuarie 2002 aprobată cu
modificări prin Legea nr.233/2002.
În
acest sens avem pus la dispoziție telefonul cetățeanului nr. 0800825835
(telverde) la care cetățenii pot apela 24 de ore din 24, pentru a semnala orice
problemă a cărei rezolvare intră în competența Consiliului județean și la care
pot primi răspuns în timp util de la aducerea la cunoștință.
Petiția,
în sensul legii, reprezintă cererea, reclamația, sesizarea sau propunerea
formulată în scris, ori prin poșta electronică de către cetățeni sau organizații legal constituite, care au fost
adresate Președintelui Consiliului județean, ator organe centrale și chiar
președintelui României.
Prin
dispoziția președintelui s-a constituit un colectiv care să asigure realizarea
măsurilor pentru atenuarea efectelor temperaturilor ridicate asupra populației
din județ.
În cadrul Direcției administrație publică locală este
organizat un compartiment pentru relații cu publicul care primește,
înregistrează și se îngrijește de rezolvarea petițiilor în termen, expedierea
răspunsurilor către petiționari și arhivarea acestora.
De
modul de soluționare a problemelor cetățenilor depinde întărirea prestigiului
și credibilității instituțiilor publice și a colectivităților locale.
Problematica ridicată de cetățeni autorității
administrației publice județene se poate trata din cel puțin două puncte de
vedere, și anume:
-
probleme ridicate prin petiții și în audiențe, în care cetățenii au sesizat
neajunsuri și chiar ilegalități din unitățile administrativ - teritoriale ale județului
și instituțiile publice subordonate Consiliului județean;
- probleme
care au făcut obiectul unor cereri adresate de cetățeni aparatului de
specialitate al Consiliului județean pentru rezolvarea unor drepturi legitime
ale acestora.
Cu
privire la prima categorie de cerințe ale cetățenilor, vă informăm că ele au
făcut obiectul preocupării permanente a
conducerii operative a Consiliului județean.
Toate
petițiile primite au fost repartizate funcționarilor publici cu funcții de
conducere fiind rezolvate la fața locului, cu participarea
reprezentanților autorităților publice
locale și a petiționarilor, în toate cazurile făcându-se răspuns despre modul
de soluționare a acestora, cu respectarea prevederilor legale în vigoare,
întocmindu-se referat de cercetare cu consemnarea în detaliu a situației de
fapt și a normelor legale aplicabile problemei respective.
În semestrul II/2008 s-au înregistrat un număr de 52
petiții și s-au primit în audiență 177 cetățeni , dar aceste cifre nu exprimă
întreaga activitate din instituție, pentru că zilnic vin cetățeni care solicită
relații și consultații cu privire la domeniile de activitate din competenta
autorității noastre publice județene.
În urma
verificărilor efectuate de funcționarii publici desemnați în scopul elucidării
problemelor semnalate în scris, din cele 52 petiții, un număr de 43 petiții au
fost soluționate favorabil, au fost transmise instituțiilor competente, fie din
subordinea Consiliului județean, fie unor instituții deconcentrate cum ar fi:
Direcția de Muncă Solidaritate Socială și Familie, Direcția pentru Agricultură
și Dezvoltare Rurală Teleorman și Direcției Generale de Asistență Socială și
Protecția Copilului.
În ceea
ce privește organizarea activității de primire în audiență a cetățenilor,
aceasta s-a făcut conform programului de audiențe stabilit de conducerea
autorității publice județene afișat la avizierul de la intrarea în sediul
instituției.
Cetățenii
care s-au prezentat la audiențe pentru rezolvarea unor probleme ce nu intrau în
atribuțiile Consiliului județean au fost îndrumați la autoritățile competente
pentru soluționarea acestora, fără a mai fi inregistrați în evidențe, în
special în probleme de fond funciar, încadrări în muncă, ajutor social,
condiții de obținere a rentei viagere agricole, contestații și cereri pentru
justiție, și altele.
Problemele ridicate de cetățeni sunt diverse, dar
cele mai frecvente sunt cele referitoare la:
-
acordarea de locuințe;
-
nemulțumiri pentru încadrările în grad de handicap;
-
starea drumurilor județene și comunale, a podurilor și
podețelelor;
-
alimentarea cu apă;
-
probleme de salarizare;
-
drepturile asistenților maternali și asistenților
personali ale persoanelor cu handicap;
-
tăierea pomilor de pe marginea drumurilor județene în
localitatea Zâmbreasca;
-
nerespectarea prevederilor Legii nr. 128/1997 privind
Statutul personalului didactic de către primării pentru decontarea biletelor de
transport pentru cadrele didactice și personalul din cadrul primăriei care se
deplasează de la domiciliu la locul de muncă;
-
înființarea unor trasee rutiere pentru transport de
persoane;
-
probleme privind repararea unor drumuri, poduri,
podețe, canale de scurgere care pot provoca inundații în curțile gospodărești;
-
ajutor pentru introducerea curentului electric în
locuințe sau pentru extinderea de rețele electrice;
-
executarea unor construcții fără autorizații de
construire și nerespectarea disciplinei în construcții;
-
acordarea de alocații complementare și alocația de
susținere pentru familiile monoparentale;
-
solicitări de locuri de muncă;
-
probleme ale unor cetățeni din comunele Uda Clocociov,
Slobozia Mîndra, Beciu, ale căror case se distrug datorită circulației cu
viteză a mașinilor de mare tonaj care parcurg localitățile respective;
-
cetățeni nemulțumiți de aplicarea Legii fondului
funciar care sunt îndrumați către comisiile locale sau comisiile județene de
fond funciar;
-
aplicarea Legii nr. 416/2001 care a generat nemulțumiri
în mai multe localități
Consiliul Județean Teleorman a aplicat și aplică
principiul transparenței în relația dintre cetățean și administrația publică
județeană. Comparativ cu situația petițiilor și a audiențelor din aceeași
perioadă a anului 2007, în perioada analizată se înregistrează o scădere a
numărului de petiții cu 3%, situație datorată alegerilor parlamentare din acest
an când, urmare întâlnirilor din teritoriu, unele solicitări au fost rezolvate.
Petițiile
care privesc faptele unor cetățeni care au construit anexe gospodărești fără
eliberarea autorizației de construire au fost soluționate de personalul de
specialitate din cadrul serviciilor urbanism, amenajarea teritoriului,
gestiunea localităților și banca de date urbane, autorizarea construcțiilor și
disciplina în construcții și serviciul juridic, care a luat măsurile legale de
sancționare contravențională a celor vinovați.
Cererile
adresate de cetățeni compartimentelor funcționale ale aparatului de
specialitate au fost rezolvate cu promptitudine și competență, în special
eliberarea certificatelor de urbanism și autorizațiilor de
construire/desființare, astfel prin compartimentele de la arhitectul șef din
cadrul aparatului de specialitate al Consiliului județean s-au eliberat 96
certificate de urbanism, 19 autorizații de construire, 296 acorduri unice de
spațiu, 256 avize și 28 certificate de urbanism la care s-a prelungit termenul
de valabilitate.
Prin 82
cereri s-a solicitat eliberarea de adeverințe sau copii de pe documentele
existente în arhiva Consiliului județean, iar acestea au fost rezolvate
operativ și în mod favorabil, neînregistrându-se cazuri în care solicitanții să
fie amânați sau purtați pe drumuri în mod nejustificat.
Audiențele s-au desfășurat cu regularitate de
conducerea operativă în zilele stabilite și sunt consemnate într-un registru
special în care se înscrie data prezentării și modul de soluționare a cazului,
potrivit legii. Audiențele se țin la sediul Consiliului județean sau cu ocazia
deplasărilor care se efectuează în județ, la sediul primăriilor.
Soluționarea problemelor ridicate de cetățeni la
audiențe a fost în mare parte pozitivă, rezolvându-se operativ solicitările
acestora în funcție de atribuțiile Consiliului județean și ale președintelui
acestuia, iar în unele cazuri, cetățenii au fost îndrumați spre instituțiile
care îi pot ajuta în găsirea de soluții pentru problemele solicitate.
În acțiunile de coordonare și asistență tehnică de
specialitate efectuate la consiliile locale din județ de colective din aparatul
de specialitate al autorității publice județene s-a pus accent pe lămurirea
problematicii ce privește administrația publică, explicarea normelor legale și
a importanței relației administrație-cetățean care a condus la ridicarea
prestigiului autorității executive, dar și a funcționarilor publici din
aparatul de specialitate al Consiliului județean.
Informăm Consiliul județean că în soluționarea
petițiilor și a problemelor ridicate de cetățenii care s-au adresat autorității
publice județene, a existat o largă disponibilitate și solicitudine din partea
conducerii, precum și o bună colaborare cu Instituția Prefectului județului
Teleorman, Direcția de Muncă, Solidaritate Socială și Familie, Autoritatea de
Sănătate Publică, Inspectoratul de Poliție al județului și alte instituții
publice care au contribuit la rezolvarea operativă și în spiritul legii a
fiecărui caz în parte.
De asemenea, în activitatea de soluționare a
petițiilor trebuie să remarcăm o bună colaborare cu direcțiile și
compartimentele din cadrul aparatului de specialitate al Consiliului județean.
În toate situațiile petițiile au fost analizate cu
atenție, soluționarea acestora a necesitat o documentare amănunțită nefiind
minimalizate nici problemele semnalate în scrisorile mai puțin coerente sau cu
un scris dificil de citit.
Se poate afirma că cetățenii și-au exercitat dreptul
de petiționare în condițiile legii, beneficiind din partea autorității publice
județene, prin compartimentul de specialitate, de răspunsuri competente și
celeritate în soluționarea legală a tuturor cazurilor sesizate.
Director executiv,
ec. Neagu Petre