ROMÂNIA
CONSILIUL JUDEŢEAN TELEORMAN
ROMÂNIA
Nr. 2238 din 7 martie 2007
privind analiza
activităţii proprii de soluţionare a petiţiilor adresate de
cetăţeni autorităţii publice judeţene în semestrul
II/2006
În
conformitate cu prevederile art. 51 alin. (1) şi (4) din Constituţia
României „cetăţenii au dreptul să se adreseze
autorităţilor publice prin petiţii formulate numai în numele
semnatarilor” iar „autorităţile publice au obligaţia să
răspundă la petiţii în termenele şi în condiţiile
stabilite potrivit legii”.
Modul
de exercitare de către cetăţeni a dreptului de a adresa
autorităţilor publice petiţii formulate în nume propriu, precum
şi modul de soluţionare a acestora, a fost reglementat de
Ordonanţa Guvernului nr.27 din 30 ianuarie 2002 aprobată cu
modificări prin Legea nr.233/2002.
Petiţia,
în sensul legii, reprezintă cererea, reclamaţia, sesizarea sau
propunerea formulată în scris, ori prin poşta electronică de
către cetăţeni sau
organizaţii legal constituite, care au fost adresate
Preşedintelui Consiliului judeţean, ator organe centrale şi
chiar preşedintelui României.
În cadrul Direcţiei administraţie publică
locală este organizat un compartiment pentru relaţii cu publicul care
primeşte, înregistrează şi se îngrijeşte de rezolvarea
petiţiilor în termen, expedierea răspunsurilor către
petiţionari şi arhivarea acestora.
Petiţiile greşit adresate instituţiei
noastre, în număr de 30, au fost transmise în termen de 5 zile
instituţiilor care au ca atribuţii rezolvarea problemelor sesizate,
iar petiţionarul a fost inştiinţat despre aceasta.
Nu am avut petiţii anonime adresate Consiliului
judeţean Teleorman.
Art. 14 din O.G. nr. 27/2002 aprobată cu
modificări prin Legea nr. 233/2002
prevede analiza semestrială a activităţii proprii de
soluţionare
a petiţiilor
adresate de cetăţeni autorităţii publice judeţene pe
baza unui raport întocmit de compartimentul de specialitate.
De
modul de soluţionare a problemelor cetăţenilor depinde
întărirea prestigiului şi credibilităţii instituţiilor
publice şi a colectivităţilor locale.
Problematica ridicată de cetăţeni
autorităţii administraţiei publice judeţene se poate trata
din cel puţin două puncte de vedere, şi anume:
- probleme ridicate prin petiţii şi în
audienţe, în care cetăţenii au sesizat neajunsuri şi chiar
ilegalităţi din unităţile administrativ - teritoriale ale
judeţului şi instituţiile publice subordonate Consiliului
judeţean;
- probleme care au făcut obiectul unor cereri adresate de cetăţeni aparatului de specialitate al Consiliului judeţean pentru rezolvarea unor drepturi legitime ale acestora.
Cu
privire la prima categorie de cerinţe ale cetăţenilor, vă
informăm că ele au făcut
obiectul preocupării permanente a conducerii operative a
Consiliului judeţean.
Toate
petiţiile primite au fost repartizate funcţionarilor publici cu
funcţii de conducere fiind rezolvate la faţa locului, cu participarea
reprezentanţilor
autorităţilor publice locale şi a petiţionarilor, în
toate cazurile făcându-se răspuns despre modul de soluţionare a
acestora, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, întocmindu-se referat
de cercetare cu consemnarea în detaliu a situaţiei de fapt şi a
normelor legale aplicabile problemei respective.
În semestrul
II/2006 s-au înregistrat un număr de 80 petiţii şi s-au primit
în audienţă 268 cetăţeni , dar aceste cifre nu exprimă
întreaga activitate din instituţie, pentru că zilnic vin
cetăţeni care solicită relaţii şi consultaţii cu
privire la domeniile de activitate din competenta autorităţii noastre
publice judeţene.
În urma
verificărilor efectuate de funcţionarii publici desemnaţi în
scopul elucidării problemelor semnalate în scris, din cele 80
petiţii, un număr de 53 petiţii au fost soluţionate
favorabil, 25 au fost transmise instituţiilor competente, fie din
subordinea Consiliului judeţean, fie unor instituţii deconcentrate
cum ar fi: Direcţia de Muncă Solidaritate Socială şi
Familie, Direcţia pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală
Teleorman, Casa Judeţeană de Pensii, Direcţia Generală de
Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, precum
şi instituţiei Prefectului judeţului Teleorman, consiliilor
locale, iar în 2 cazuri sesizările nu s-au confirmat.
Cetăţenii
care s-au prezentat la audienţe pentru rezolvarea unor probleme ce nu
intrau în atribuţiile Consiliului judeţean au fost îndrumaţi la
autorităţile competente pentru soluţionarea acestora,
fără a mai fi inregistraţi în evidenţe, în special în
probleme de fond funciar, încadrări în muncă, ajutor social,
condiţii de obţinere a rentei viagere agricole, contestaţii
şi cereri pentru justiţie, şi altele.
Cele mai multe probleme ridicate prin petiţii ori audienţe se referă la relaţii juridice în materia dreptului muncii, dreptului civil şi comercial, atribuire de locuinţe, încadrare în muncă, sprijin sponsorizare diferite activităţi, nereguli în activitatea unor instituţii subordonate Consiliului judeţean şi primării, revendicări imobile şi terenuri la Legea nr.10/2001, neplata ajutorului social, construcţii efectuate fără autorizaţie de construire, sprijin alimentări cu apă a unor localităţi, reparaţii de drumuri, ajutoare materiale şi băneşti pentru reparaţii case, ca urmare a inundaţiilor din vara anului 2005.
Consiliul Judeţean Teleorman a aplicat şi aplică principiul transparenţei în relaţia dintre cetăţean şi administraţia publică judeţeană. Comparativ cu situaţia petiţiilor din aceeaşi perioadă a anului 2005, în perioada analizată se înregistrează o creştere a numărului de petiţii cu 12%, ceea ce indică interesul şi încrederea sporită a cetăţenilor în această formă de dialog.
Petiţiile
care privesc faptele unor cetăţeni care au construit anexe
gospodăreşti fără eliberarea autorizaţiei de
construire au fost soluţionate de personalul de specialitate din cadrul
serviciilor urbanism, amenajarea teritoriului, gestiunea
localităţilor şi banca de date urbane, autorizarea
construcţiilor şi disciplina în construcţii şi serviciul
juridic, care a luat măsurile legale de sancţionare
contravenţională a celor vinovaţi.
Cererile
adresate de cetăţeni compartimentelor funcţionale ale aparatului
de specialitate au fost rezolvate cu promptitudine şi
competenţă, în special eliberarea certificatelor de urbanism şi
autorizaţiilor de construire/desfiinţare.
Prin
serviciile de specialitate din cadrul aparatului propriu al Consiliului
judeţean s-au eliberat peste 151 certificate de urbanism, 69
autorizaţii de construire, 87 acorduri de spaţiu, 47 avize şi 26
regularizări taxe autorizaţii de construire.
Cererile
prin care s-a solicitat eliberarea de adeverinţe sau copii de pe
documentele existente în arhiva Consiliului judeţean au fost rezolvate
operativ şi în mod favorabil, neînregistrându-se cazuri în care
solicitanţii să fie amânaţi sau purtaţi pe drumuri în mod
nejustificat.
Începând cu anul 2006 prin dispoziţia preşedintelui Consiliului judeţean a fost aprobat planul de acţiune pentru realizarea măsurilor stabilite în programul pentru combaterea birocraţiei în activitatea de relaţii cu publicul, iar începând cu luna ianuarie 2006 prin dispoziţia nr. 279 din 16 decembrie 2005, a fost modificat programul de lucru cu publicul în sensul că numai în ziua de luni se lucrează cu publicul între orele 830 – 1830 ci nu şi marţi şi miercuri cum era stabilit iniţial.
În acest sens s-au stabilit atât măsuri pe termen scurt, pe termen mediu, cât şi pe termen lung.
Măsurile pe termen scurt au fost din punct de vedere organizatoric pentru rezolvarea activităţii de relaţii cu publicul, programul de lucru şi identificarea unor acţiuni de mediatizare a legislaţiei care reglementează drepturile cetăţeanului în relaţia cu administraţia publică.
Măsurile pe termen mediu au vizat asigurarea gratuită a imprimatelor tip necesare pentru relaţia dintre cetăţean şi administraţia publică, publicarea şi actualizarea periodică pe pagina de internet a Consiliului judeţean a materialelor cu caracter informativ întocmite de compartimentele din aparatul de specialitate care interesează publicul.
Măsurile pe termen lung privesc formarea de personal specializat având aptitudinile necesare pentru relaţia cu publicul, procurarea a doi roboţi telefonici pentru prelucrarea permanentă a oricărui tip de solicitări din partea cetăţenilor şi asigurarea transmiterii acestora spre soluţionare compartimentelor de specialitate.
A fost
stabilit programul de audienţe al preşedintelui,
vicepreşedinţilor Consiliului judeţean şi secretarului
judeţului, care este afişat la sediul Consiliului judeţean
şi a fost publicat în cursul anului 2006 de mai multe ori în ziarele locale Teleormanul,Gazeta de
Teleorman şi Informaţia Teleormanului, precum şi pe site-ul
Consiliului judeţean şi Monitorul Oficial al judeţului editat de
instituţia noastră.
Audienţele s-au desfăşurat cu regularitate de conducerea operativă în zilele stabilite şi sunt consemnate într-un registru special în care se înscrie data prezentării şi modul de soluţionare a cazului, potrivit legii. Audienţele se ţin la sediul Consiliului judeţean sau cu ocazia deplasărilor care se efectuează în judeţ, la sediul primăriilor.
În
acţiunile de coordonare şi asistenţă tehnică de
specialitate efectuate la consiliile locale din judeţ de colective din
aparatul de specialitate al autorităţii publice judeţene s-a pus
accent pe lămurirea problematicii ce priveşte administraţia
publică, explicarea normelor legale şi a importanţei
relaţiei administraţie-cetăţean care a condus la ridicarea
prestigiului autorităţii executive dar şi a funcţionarilor
publici din aparatul propriu de specialitate al Consiliului judeţean.
Informăm Consiliul judeţean că în soluţionarea petiţiilor şi a problemelor ridicate de cetăţenii care s-au adresat autorităţii publice judeţene, a existat o largă disponibilitate şi solicitudine din partea conducerii, precum şi o bună colaborare cu Instituţia Prefectului, Direcţia de Muncă Solidaritate Socială şi Familie, Direcţia de Sănătate Publică, Inspectoratul de Poliţie al judeţului, consiliile locale şi alte instituţii publice care au contribuit la rezolvarea operativă şi în spiritul legii a fiecărui caz în parte.
Concluzionând, se poate afirma că cetăţenii şi-au exercitat dreptul de petiţionare în condiţiile legii, beneficiind din partea autorităţii publice judeţene, prin compartimentul de specialitate, de răspunsuri competente şi celeritate în soluţionarea legală a tuturor cazurilor prezentate.
Director executiv,
ec. Neagu Petre