BACK     

 

 

                    ROMÂNIA

CONSILIUL JUDEŢEAN TELEORMAN

 

 

 

 

 

 

ROMÂNIA

CONSILIUL JUDETEAN TELEORMAN

DIRECTIA ADMINISTRATIE PUBLICA LOCALA

Nr. 2238 din 7 martie 2007

 

 

 

I N F O R M A R E

 

privind analiza activităţii proprii de soluţionare a petiţiilor adresate de cetăţeni autorităţii publice judeţene în semestrul II/2006

 

În conformitate cu prevederile art. 51 alin. (1) şi (4) din Constituţia României „cetăţenii au dreptul să se adreseze autorităţilor publice prin petiţii formulate numai în numele semnatarilor” iar „autorităţile publice au obligaţia să răspundă la petiţii în termenele şi în condiţiile stabilite potrivit legii”.

Modul de exercitare de către cetăţeni a dreptului de a adresa autorităţilor publice petiţii formulate în nume propriu, precum şi modul de soluţionare a acestora, a fost reglementat de Ordonanţa Guvernului nr.27 din 30 ianuarie 2002 aprobată cu modificări prin Legea nr.233/2002.

Petiţia, în sensul legii, reprezintă cererea, reclamaţia, sesizarea sau propunerea formulată în scris, ori prin poşta electronică de către cetăţeni sau  organizaţii legal constituite, care au fost adresate Preşedintelui Consiliului judeţean, ator organe centrale şi chiar preşedintelui României.

          În cadrul Direcţiei administraţie publică locală este organizat un compartiment pentru relaţii cu publicul care primeşte, înregistrează şi se îngrijeşte de rezolvarea petiţiilor în termen, expedierea răspunsurilor către petiţionari şi arhivarea acestora.

          Petiţiile greşit adresate instituţiei noastre, în număr de 30, au fost transmise în termen de 5 zile instituţiilor care au ca atribuţii rezolvarea problemelor sesizate, iar petiţionarul a fost inştiinţat despre aceasta.

          Nu am avut petiţii anonime adresate Consiliului judeţean Teleorman.

          Art. 14 din O.G. nr. 27/2002 aprobată cu modificări prin  Legea nr. 233/2002 prevede analiza semestrială a activităţii proprii de soluţionare a petiţiilor adresate de cetăţeni autorităţii publice judeţene pe baza unui raport întocmit de compartimentul de specialitate.

De modul de soluţionare a problemelor cetăţenilor depinde întărirea prestigiului şi credibilităţii instituţiilor publice şi a colectivităţilor locale.

          Problematica ridicată de cetăţeni autorităţii administraţiei publice judeţene se poate trata din cel puţin două puncte de vedere, şi anume:

- probleme ridicate prin petiţii şi în audienţe, în care cetăţenii au sesizat neajunsuri şi chiar ilegalităţi din unităţile administrativ - teritoriale ale judeţului şi instituţiile publice subordonate Consiliului judeţean;

- probleme care au făcut obiectul unor cereri adresate de cetăţeni aparatului de specialitate al Consiliului judeţean pentru rezolvarea unor drepturi legitime ale acestora.

Cu privire la prima categorie de cerinţe ale cetăţenilor, vă informăm că ele au făcut  obiectul preocupării permanente a conducerii operative a Consiliului judeţean.

Toate petiţiile primite au fost repartizate funcţionarilor publici cu funcţii de conducere fiind rezolvate la faţa locului, cu participarea reprezentanţilor  autorităţilor publice locale şi a petiţionarilor, în toate cazurile făcându-se răspuns despre modul de soluţionare a acestora, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, întocmindu-se referat de cercetare cu consemnarea în detaliu a situaţiei de fapt şi a normelor legale aplicabile problemei respective.

În semestrul II/2006 s-au înregistrat un număr de 80 petiţii şi s-au primit în audienţă 268 cetăţeni , dar aceste cifre nu exprimă întreaga activitate din instituţie, pentru că zilnic vin cetăţeni care solicită relaţii şi consultaţii cu privire la domeniile de activitate din competenta autorităţii noastre publice judeţene.

În urma verificărilor efectuate de funcţionarii publici desemnaţi în scopul elucidării problemelor semnalate în scris, din cele 80 petiţii, un număr de 53 petiţii au fost soluţionate favorabil, 25 au fost transmise instituţiilor competente, fie din subordinea Consiliului judeţean, fie unor instituţii deconcentrate cum ar fi: Direcţia de Muncă Solidaritate Socială şi Familie, Direcţia pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală Teleorman, Casa Judeţeană de Pensii, Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, precum şi instituţiei Prefectului judeţului Teleorman, consiliilor locale, iar în 2 cazuri sesizările nu s-au confirmat.

Cetăţenii care s-au prezentat la audienţe pentru rezolvarea unor probleme ce nu intrau în atribuţiile Consiliului judeţean au fost îndrumaţi la autorităţile competente pentru soluţionarea acestora, fără a mai fi inregistraţi în evidenţe, în special în probleme de fond funciar, încadrări în muncă, ajutor social, condiţii de obţinere a rentei viagere agricole, contestaţii şi cereri pentru justiţie, şi altele.

Cele mai multe probleme ridicate prin petiţii ori audienţe se referă la relaţii juridice în materia dreptului muncii, dreptului civil şi comercial, atribuire de locuinţe, încadrare în muncă, sprijin sponsorizare diferite activităţi, nereguli în activitatea unor instituţii subordonate Consiliului judeţean şi primării, revendicări imobile şi terenuri la Legea nr.10/2001, neplata ajutorului social, construcţii efectuate fără autorizaţie de construire, sprijin alimentări cu apă a unor localităţi, reparaţii de drumuri, ajutoare materiale şi băneşti pentru reparaţii case, ca urmare a inundaţiilor din vara anului 2005.

Consiliul Judeţean Teleorman a aplicat şi aplică principiul transparenţei în relaţia dintre cetăţean şi administraţia publică judeţeană. Comparativ cu situaţia petiţiilor din aceeaşi perioadă a anului 2005, în perioada analizată se înregistrează o creştere a numărului de petiţii cu 12%, ceea ce indică interesul şi încrederea sporită a cetăţenilor în această formă de dialog.

Petiţiile care privesc faptele unor cetăţeni care au construit anexe gospodăreşti fără eliberarea autorizaţiei de construire au fost soluţionate de personalul de specialitate din cadrul serviciilor urbanism, amenajarea teritoriului, gestiunea localităţilor şi banca de date urbane, autorizarea construcţiilor şi disciplina în construcţii şi serviciul juridic, care a luat măsurile legale de sancţionare contravenţională a celor vinovaţi.

Cererile adresate de cetăţeni compartimentelor funcţionale ale aparatului de specialitate au fost rezolvate cu promptitudine şi competenţă, în special eliberarea certificatelor de urbanism şi autorizaţiilor de construire/desfiinţare.

Prin serviciile de specialitate din cadrul aparatului propriu al Consiliului judeţean s-au eliberat peste 151 certificate de urbanism, 69 autorizaţii de construire, 87 acorduri de spaţiu, 47 avize şi 26 regularizări taxe autorizaţii de construire.

Cererile prin care s-a solicitat eliberarea de adeverinţe sau copii de pe documentele existente în arhiva Consiliului judeţean au fost rezolvate operativ şi în mod favorabil, neînregistrându-se cazuri în care solicitanţii să fie amânaţi sau purtaţi pe drumuri în mod nejustificat.

Începând cu anul 2006 prin dispoziţia preşedintelui Consiliului judeţean a fost aprobat planul de acţiune pentru realizarea măsurilor stabilite în programul pentru combaterea birocraţiei în activitatea de relaţii cu publicul, iar începând cu luna ianuarie 2006 prin dispoziţia nr. 279 din 16 decembrie 2005, a fost modificat programul de lucru cu publicul în sensul că numai în ziua de luni se lucrează cu publicul între orele 830 – 1830 ci nu şi marţi şi miercuri cum era stabilit iniţial.

În acest sens s-au stabilit atât măsuri pe termen scurt, pe termen mediu, cât şi pe termen lung.

Măsurile pe termen scurt au fost din punct de vedere organizatoric pentru rezolvarea activităţii de relaţii cu publicul, programul de lucru şi identificarea unor acţiuni de mediatizare a legislaţiei care reglementează drepturile cetăţeanului în relaţia cu administraţia publică.

Măsurile pe termen mediu au vizat asigurarea gratuită a imprimatelor tip necesare pentru relaţia dintre cetăţean şi administraţia publică, publicarea şi actualizarea periodică pe pagina de internet a Consiliului judeţean a materialelor cu caracter informativ întocmite de compartimentele din aparatul de specialitate care interesează publicul.

Măsurile pe termen lung privesc formarea de personal specializat având aptitudinile necesare pentru relaţia cu publicul, procurarea a doi roboţi telefonici pentru prelucrarea permanentă a oricărui tip de solicitări din partea cetăţenilor şi asigurarea transmiterii acestora spre soluţionare compartimentelor de specialitate.

A fost stabilit programul de audienţe al preşedintelui, vicepreşedinţilor Consiliului judeţean şi secretarului judeţului, care este afişat la sediul Consiliului judeţean şi a fost publicat în cursul anului 2006 de mai multe ori  în ziarele locale Teleormanul,Gazeta de Teleorman şi Informaţia Teleormanului, precum şi pe site-ul Consiliului judeţean şi Monitorul Oficial al judeţului editat de instituţia noastră.

Audienţele s-au desfăşurat cu regularitate de conducerea operativă în zilele stabilite şi sunt consemnate într-un registru special în care se înscrie data prezentării şi modul de  soluţionare a  cazului, potrivit legii. Audienţele se ţin la sediul Consiliului judeţean  sau cu ocazia deplasărilor  care se efectuează în judeţ, la sediul primăriilor.

În acţiunile de coordonare şi asistenţă tehnică de specialitate efectuate la consiliile locale din judeţ de colective din aparatul de specialitate al autorităţii publice judeţene s-a pus accent pe lămurirea problematicii ce priveşte administraţia publică, explicarea normelor legale şi a importanţei relaţiei administraţie-cetăţean care a condus la ridicarea prestigiului autorităţii executive dar şi a funcţionarilor publici din aparatul propriu de specialitate al Consiliului judeţean.

Informăm Consiliul judeţean că în soluţionarea petiţiilor şi a problemelor ridicate de cetăţenii care s-au adresat autorităţii publice judeţene, a existat o largă  disponibilitate şi solicitudine din partea conducerii, precum şi o bună colaborare cu Instituţia Prefectului, Direcţia de Muncă Solidaritate Socială şi Familie, Direcţia de Sănătate Publică, Inspectoratul de Poliţie al judeţului, consiliile locale şi alte instituţii publice  care au contribuit la rezolvarea operativă şi în spiritul legii a fiecărui caz în parte.

Concluzionând, se poate afirma că cetăţenii şi-au exercitat dreptul de petiţionare în condiţiile legii, beneficiind din partea autorităţii publice judeţene, prin compartimentul de specialitate, de răspunsuri competente şi celeritate în soluţionarea legală a tuturor cazurilor prezentate.

 

 

 

 

Director executiv,

 

ec. Neagu Petre