ROMÂNIA

CONSILIUL JUDETEAN TELEORMAN

DIRECTIA ADMINISTRATIE PUBLICA LOCALA

 

 

I N F O R M A R E

 

privind analiza activității proprii de soluționare a petițiilor adresate de cetățeni autorității publice județene în semestrul II al anului 2008

 

În conformitate cu prevederile art. 51 alin. (1) și (4) din Constituția României „cetățenii au dreptul să se adreseze autorităților publice prin petiții formulate numai în numele semnatarilor” iar „autoritățile publice au obligația să răspundă la petiții în termenele și în condițiile stabilite potrivit legii”.

Modul de exercitare de către cetățeni a dreptului de a adresa autorităților publice petiții formulate în nume propriu, precum și modul de soluționare a acestora, a fost reglementat de Ordonanța Guvernului nr.27 din 30 ianuarie 2002 aprobată cu modificări prin Legea nr.233/2002.

În acest sens avem pus la dispoziție telefonul cetățeanului nr. 0800825835 (telverde) la care cetățenii pot apela 24 de ore din 24, pentru a semnala orice problemă a cărei rezolvare intră în competența Consiliului județean și la care pot primi răspuns în timp util de la aducerea la cunoștință.

Petiția, în sensul legii, reprezintă cererea, reclamația, sesizarea sau propunerea formulată în scris, ori prin poșta electronică de către cetățeni sau  organizații legal constituite, care au fost adresate Președintelui Consiliului județean, ator organe centrale și chiar președintelui României.

Prin dispoziția președintelui s-a constituit un colectiv care să asigure realizarea măsurilor pentru atenuarea efectelor temperaturilor ridicate asupra populației din județ.

          În cadrul Direcției administrație publică locală este organizat un compartiment pentru relații cu publicul care primește, înregistrează și se îngrijește de rezolvarea petițiilor în termen, expedierea răspunsurilor către petiționari și arhivarea acestora.

De modul de soluționare a problemelor cetățenilor depinde întărirea prestigiului și credibilității instituțiilor publice și a colectivităților locale.

          Problematica ridicată de cetățeni autorității administrației publice județene se poate trata din cel puțin două puncte de vedere, și anume:

- probleme ridicate prin petiții și în audiențe, în care cetățenii au sesizat neajunsuri și chiar ilegalități din unitățile administrativ - teritoriale ale județului și instituțiile publice subordonate Consiliului județean;

- probleme care au făcut obiectul unor cereri adresate de cetățeni aparatului de specialitate al Consiliului județean pentru rezolvarea unor drepturi legitime ale acestora.

Cu privire la prima categorie de cerințe ale cetățenilor, vă informăm că ele au făcut  obiectul preocupării permanente a conducerii operative a Consiliului județean.

Toate petițiile primite au fost repartizate funcționarilor publici cu funcții de conducere fiind rezolvate la fața locului, cu participarea reprezentanților  autorităților publice locale și a petiționarilor, în toate cazurile făcându-se răspuns despre modul de soluționare a acestora, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, întocmindu-se referat de cercetare cu consemnarea în detaliu a situației de fapt și a normelor legale aplicabile problemei respective.

În semestrul II/2008 s-au înregistrat un număr de 52 petiții și s-au primit în audiență 177 cetățeni , dar aceste cifre nu exprimă întreaga activitate din instituție, pentru că zilnic vin cetățeni care solicită relații și consultații cu privire la domeniile de activitate din competenta autorității noastre publice județene.

În urma verificărilor efectuate de funcționarii publici desemnați în scopul elucidării problemelor semnalate în scris, din cele 52 petiții, un număr de 43 petiții au fost soluționate favorabil, au fost transmise instituțiilor competente, fie din subordinea Consiliului județean, fie unor instituții deconcentrate cum ar fi: Direcția de Muncă Solidaritate Socială și Familie, Direcția pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală Teleorman și Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului.

În ceea ce privește organizarea activității de primire în audiență a cetățenilor, aceasta s-a făcut conform programului de audiențe stabilit de conducerea autorității publice județene afișat la avizierul de la intrarea în sediul instituției.

Cetățenii care s-au prezentat la audiențe pentru rezolvarea unor probleme ce nu intrau în atribuțiile Consiliului județean au fost îndrumați la autoritățile competente pentru soluționarea acestora, fără a mai fi inregistrați în evidențe, în special în probleme de fond funciar, încadrări în muncă, ajutor social, condiții de obținere a rentei viagere agricole, contestații și cereri pentru justiție, și altele.

Problemele ridicate de cetățeni sunt diverse, dar cele mai frecvente sunt cele referitoare la:

-         acordarea de locuințe;

-         nemulțumiri pentru încadrările în grad de handicap;

-         starea drumurilor județene și comunale, a podurilor și podețelelor;

-         alimentarea cu apă;

-         probleme de salarizare;

-         drepturile asistenților maternali și asistenților personali ale persoanelor cu handicap;

-         tăierea pomilor de pe marginea drumurilor județene în localitatea Zâmbreasca;

-         nerespectarea prevederilor Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic de către primării pentru decontarea biletelor de transport pentru cadrele didactice și personalul din cadrul primăriei care se deplasează de la domiciliu la locul de muncă;

-         înființarea unor trasee rutiere pentru transport de persoane;

-         probleme privind repararea unor drumuri, poduri, podețe, canale de scurgere care pot provoca inundații în curțile gospodărești;

-         ajutor pentru introducerea curentului electric în locuințe sau pentru extinderea de rețele electrice;

-         executarea unor construcții fără autorizații de construire și nerespectarea disciplinei în construcții;

-         acordarea de alocații complementare și alocația de susținere pentru familiile monoparentale;

-         solicitări de locuri de muncă;

-         probleme ale unor cetățeni din comunele Uda Clocociov, Slobozia Mîndra, Beciu, ale căror case se distrug datorită circulației cu viteză a mașinilor de mare tonaj care parcurg localitățile respective;

-         cetățeni nemulțumiți de aplicarea Legii fondului funciar care sunt îndrumați către comisiile locale sau comisiile județene de fond funciar;

-         aplicarea Legii nr. 416/2001 care a generat nemulțumiri în mai multe localități

Consiliul Județean Teleorman a aplicat și aplică principiul transparenței în relația dintre cetățean și administrația publică județeană. Comparativ cu situația petițiilor și a audiențelor din aceeași perioadă a anului 2007, în perioada analizată se înregistrează o scădere a numărului de petiții cu 3%, situație datorată alegerilor parlamentare din acest an când, urmare întâlnirilor din teritoriu, unele solicitări au fost rezolvate.

Petițiile care privesc faptele unor cetățeni care au construit anexe gospodărești fără eliberarea autorizației de construire au fost soluționate de personalul de specialitate din cadrul serviciilor urbanism, amenajarea teritoriului, gestiunea localităților și banca de date urbane, autorizarea construcțiilor și disciplina în construcții și serviciul juridic, care a luat măsurile legale de sancționare contravențională a celor vinovați.

Cererile adresate de cetățeni compartimentelor funcționale ale aparatului de specialitate au fost rezolvate cu promptitudine și competență, în special eliberarea certificatelor de urbanism și autorizațiilor de construire/desființare, astfel prin compartimentele de la arhitectul șef din cadrul aparatului de specialitate al Consiliului județean s-au eliberat 96 certificate de urbanism, 19 autorizații de construire, 296 acorduri unice de spațiu, 256 avize și 28 certificate de urbanism la care s-a prelungit termenul de valabilitate.

Prin 82 cereri s-a solicitat eliberarea de adeverințe sau copii de pe documentele existente în arhiva Consiliului județean, iar acestea au fost rezolvate operativ și în mod favorabil, neînregistrându-se cazuri în care solicitanții să fie amânați sau purtați pe drumuri în mod nejustificat.

Audiențele s-au desfășurat cu regularitate de conducerea operativă în zilele stabilite și sunt consemnate într-un registru special în care se înscrie data prezentării și modul de soluționare a cazului, potrivit legii. Audiențele se țin la sediul Consiliului județean sau cu ocazia deplasărilor care se efectuează în județ, la sediul primăriilor.

Soluționarea problemelor ridicate de cetățeni la audiențe a fost în mare parte pozitivă, rezolvându-se operativ solicitările acestora în funcție de atribuțiile Consiliului județean și ale președintelui acestuia, iar în unele cazuri, cetățenii au fost îndrumați spre instituțiile care îi pot ajuta în găsirea de soluții pentru problemele solicitate.

În acțiunile de coordonare și asistență tehnică de specialitate efectuate la consiliile locale din județ de colective din aparatul de specialitate al autorității publice județene s-a pus accent pe lămurirea problematicii ce privește administrația publică, explicarea normelor legale și a importanței relației administrație-cetățean care a condus la ridicarea prestigiului autorității executive, dar și a funcționarilor publici din aparatul de specialitate al Consiliului județean.

Informăm Consiliul județean că în soluționarea petițiilor și a problemelor ridicate de cetățenii care s-au adresat autorității publice județene, a existat o largă disponibilitate și solicitudine din partea conducerii, precum și o bună colaborare cu Instituția Prefectului județului Teleorman, Direcția de Muncă, Solidaritate Socială și Familie, Autoritatea de Sănătate Publică, Inspectoratul de Poliție al județului și alte instituții publice care au contribuit la rezolvarea operativă și în spiritul legii a fiecărui caz în parte.

De asemenea, în activitatea de soluționare a petițiilor trebuie să remarcăm o bună colaborare cu direcțiile și compartimentele din cadrul aparatului de specialitate al Consiliului județean.

În toate situațiile petițiile au fost analizate cu atenție, soluționarea acestora a necesitat o documentare amănunțită nefiind minimalizate nici problemele semnalate în scrisorile mai puțin coerente sau cu un scris dificil de citit.

Se poate afirma că cetățenii și-au exercitat dreptul de petiționare în condițiile legii, beneficiind din partea autorității publice județene, prin compartimentul de specialitate, de răspunsuri competente și celeritate în soluționarea legală a tuturor cazurilor sesizate.

 

 

 

 

Director executiv,

 

ec. Neagu Petre