CONSILIUL JUDEȚEAN TELEORMAN
AUTORITATEA TERITORIALĂ DE ORDINE
PUBLICĂ
EXTRAS
Al
PLANULUI STRATEGIC
cuprinzând principalele obiective ce trebuie
îndeplinite de unitățile de poliție și indicatorii
de performanță minimali pentru anul 2007
În
contextul aderării României ca membru al Uniunii Europene, Poliția Română va
acționa ca un garant al respectării drepturilor fundamentale ale omului, a
prevenirii și combaterii infracționalității, a corupției, a îmbunătpățirii
climatului de siguranță civică și de parteneriat cu societatea civilă.
Prin urmare, strategia de modernizare a Poliției Române
va avea ca moto :
Poliția Română o Poliție Europeană , care conține
obiective strategice generale, cât și obiective specifice angajamentelor
asumate de Guvernul României privind creșterea calității și eficienței
seviciului polițienesc la nivelul standardelor internaționale și a introducerii
acquis-lui comunitar european.
În scopul asigurării climatului de siguranță civică și
implementării conceptului Poliția în slujba comunității, Autoritatea
Teritorială de Ordine Publică a stabilit pentru anul 2007 următoarele obiective
și priorități de interes local, prin care efectivele polițienești trebuie să
asigure, în condițiile legii, respectarea ordinii și liniștii publice,
prevenirea infracționalității, apărarea vieții, integrității și libertății
persoanelor, a proprietății private și publice, precum și a celorlalte drepturi
și interese ale comunității.
1.
Menținerea ordinii
și liniștii publice și sporirea gradului de siguranță al cetățeanului
-Concentrarea
eforturilor pentru îmbunătățirea organizării
activităților necesare asigurării și menținerii ordinii publice, în contextul
situației reale ;
-Menținerea relațiilor de coolaborare cu Inspectoratul
Județean de Jandarmi , cu Poliția
Comunitară și alte organisme cu responsabilități în domeniul ordinii publice pe
raza județului ;
-Orientarea cadrelor Inspectoratului de Poliție a
Județului Teleorman în vederea
cunoașterii problemelor comunității, a faptelor comise de persoane sau
grupuri suspecte de comiterea unor fapte antisociale;
-Prezența activă în principalele locuri și puncte
vulnerabile de pe raza localităților, astfel încât să se asigure efectul
descurajator, dar și sentimentul de siguranță pentru membrii comunității ;
-Combatere a fenomenului infracțional și de identificare
și contracararea acțiunilor elementelor care atentează la viața, libertatea,
sănătatea și integritatea persoanelor, a proprietății private și publice,
precum și a altor interese legitime ale comunității;
-Menținerea patrulărilor atât în mediul urban, cât și în
mediul rural, în vederea prevenirii și
limitării oricăror încercări de încălcare a legii ;
-Intensificarea acțiunilor și controalelor în zona unităților
de învățământ, de alimentație publică, a barurilor, discotecilor, zonelor de
agrement pentru asigurarea unui climat de siguranță civică ;
-Combaterea consumului excsiv de alcool și
tutun în rândul minorilor prin sancționarea personalului localurilor publice,
care servesc la solicitarea acestora, băuturi alcoolice și tutun atât în mediul urban cât și rural,
-Prezenta zilnică a polițiștilor de
proximitate în zonele de competență,
pentru a putea fi abordați de cetățeni în rezolvarea problemelor apărute
în comunitate,
-Monitorizarea continuă, prin intermediul
polițiștilor de proximitate a comportamentelor școlare antisociale pentru
identificarea situațiilor critice și a celor mai eficiente instrumente de
preventie ;
-Eficientizarea activității polițiștilor de
proximitate în vederea stabilirii contactelor permanente cu :
administratorii asociațiilor de proprietari, factorii responsabili din cadrul
unităților de învățământ, societăților comerciale, organizațiilor
neguvernamentale, administrației publice locale pentru identificarea factorilor
de risc privind ordinea publică și siguranța cetățeanului și stabilirea
măsurilor comune de prevenire și combatere a faptelor antisociale ;
-Creșterea gradului de conduită profesională
a personalului din domeniul ordinii publice pentru a răspunde nivelului de
așteptare al cetățeanului ;
-Îmbunătățirea continuă a gradului de
promptitudine al polițistului față de solicitările îndreptățite ale
cetățenilor, astfel încât să dedermine o scădere a numărului de reclamații adresate cadrelor superioare ale
inspectoratului de poliție ;
-Asigurarea unei cunoașteri permanente a
problematicii cetățenilor printr-un program de audiențe afișat în
tertoriu ;
-Lărgirea cadrului de participare a
cetățenilor pe bază de voluntariat la îndeplinirea unor misiuni specifice actului polițienesc,
pe calea transparenței și comunicării deschise poliție cetățeni.
2. Combaterea
infracțiunilor contra persoanei și protecția patrimoniului public și privat și combaterea
criminalității economico-financiare
-Informarea și consilierea cetățenilor, prin intermediul
polițiștilor de proximitate, cu privire la furturile de și din auto, din
locuințe, societăți comerciale, comise în dauna avutului privat, în vederea
reducerii numărului acestui gen de infracțiuni;
-Elaborarea la nivelul fiecărei comune din județ, a unui
plan de acțiune în colaborare cu primăriile în vederea combaterii furturilor de
produse agricole (Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor
și protecția persoanelor) ;
-Elaborarea de programe și pliante în
vederea informării populației asupra luării măsurilor de prevenire menite să
preîntâmpine
comiterea unor fapte antisociale;
-Realizarea și transmiterea trimestrial de informări către A.T.O.P.
privind activitățile desfășurate, concluziile desprinse și măsurile ce au fost
întreprinse ;
-Descoperirea
fraudelor financiare, a celor produse prin privatizare și administrare ilegală
a patrimoniului, actelor de contrabandă și evaziune fiscală și a cazurilor cu
mare risc ecologic ;
-Intensificarea
activităților de combatere a ilegalităților ce au drept rezultat crearea unor
presiuni deosebite asupra bugetului de stat :
a)
evaziunea
fiscală ;
b)
fraude în
domeniile organizării și funcționării societăților comerciale ,
privatizare și administrarea patrimoniului public și privat , sistemul
bancar , domeniul mediului , administrarea fondurilor provenite de la
Comunitatea Europeană ;
-Diversificarea și perfecționarea metodelor de
intervenție în ceea ce privește descoperirea și cercetarea infracțiunilor
generatoare de bani murdari, combaterea fenomenului de spălare a banilor;
-Reducerea
fenomenelor de contrabandă, a ilegalităților din domeniul proprietății
intelectuale și drepturilor de autor.
3. Prevenirea și
combaterea infracționalității de crimă organizată și antidrog
-Creșterea siguranței cetățeanului prin intensificarea
măsurilor de prevenire, descoperire și combaterea fenomenului infracțional;
-Organizarea și
executarea de acțiuni comune în cooperare cu celelalte structuri pe linia
combaterii micului trafic și consumului de droguri;
-Implementarea
unor programe speciale pentru tinerii și familiile lor care trăiesc într-un
mediu cu risc infracțional ridicat;
-Creșterea capacității operative de culegere a
informațiilor în vederea contracarării activității infracționale din sfera
crimei organizate, atraficului și consumului ilicit de droguri;
-Cunoșterea și supravegherea persoanelor cu antecedente
penale, a celor sancționate pentru a presta activități în folosul comunității,
cerșetorilor, vagabonzilor, persoanele cu comportament violent, precum și a minorilor
lipsiți de supraveghere ;
-Elaborarea și derularea unor programe de prevenire a
criminalității în domeniile delinvenței juvenile și a victimizării minorilor,
consumului ilicit de droguri, violenței domestice, traficului de persoane;
-Intensificarea activităților de combatere a
infracțiunilor de violență, șantaj și înșelăciune comise de infractori constituiți
în grupuri organizate pe raza județului Teleorman;
-Combaterea faptelor de violență comise pe fondul
consumului de alcool, traficului de droguri sau de alte substanțe cu efect
psihotrop ;
-Organizarea și executarea de acțiuni
și controale comune cu Direcția Generală
de Asistență Socială și Protecția Copilului și Agenția Județeană Pentru
Ocuparea Forței de Muncă pentru depistarea
cerșetorilor, vagabonzilor, copiilor străzii și a altor persoane care
frecventează locuri cu impact asupra imaginii societății ;
-Încheierea unor protocoale de colaborare cu
Inspectoratul Școlar Județean Teleorman pentru prevenirea infracțiunilor de
violență în școli;
-Adoptarea măsurilor necesare și angrenarea tuturor
factorilor responsabili pentru diminuarea numărului de minori și tineri care
pot deveni autori sau victime ale diferitelor infracțiuni;
-Înființarea unor puncte de consiliere și
îndrumare pentru cetățeni în vederea
soluționării cu promptitudine a solicitărilor acestora ;
-Îmbunătățirea calității și promptitudinii
seviciului polițienesc, prin extinderea activităților de consiliere acordate cetățenilor, în special prin
intermediul structurilor poliției de proximitate, informare publică și relații
cu publicul ;
-Dezvoltarea relațiilor de colaborare cu
instituții similare din comunitatea europeană;
-Atragerea organizațiilor neguvernamentale
și a instituțiilor publice în activitățile de prevenire a criminalității prin
încheierea de protocoale de colaborare.
4.
Perfecționarea modului de acțiune a
Poliției rutiere
-Îmbunătățirea
climatului de siguranță a traficului rutier și
perfecționarea modului de acțiune a poliției corespunzător situției
operative și de punere în aplicare a
noului regulament de circulație rutieră, popularizarea acestuia cu ajutorul
mijloacelor mass-media ;
-Asigurarea desfășurării
circulației pe drumurile publice în condiții de fluență și siguranță, în
vederea prevenirii victimizării cetățenilor ;
-Monitorizarea traseielor rutiere cu risc
ridicat de producerea accidentelor și asigurarea prezenței în teren a
efectivelor de poliție;
-Analiza
permanentă a evolutiei evenimentelor rutiere, stabilirea cauzelor generatoare
ori favorizatoare si adoptarea de masuri pentru contracararea eficienta a
acestora prin asigurarea prezentei agentilor in zonele, la orele si pe traseele
cu risc sporit de accidente, precum si folosirea mai eficienta a mijloacelor
din dotare ;
-Organizarea și desfășurarea de către Poliția Rutieră a
unor acțiuni pentru prevenirea accidentelor și combaterea cu fermitate a
indisciplinei rutiere ;
-Perfecționarea modului de acțiune a poliției
rutiere, prin elaborarea planurilor de
măsuri suplimentare, care să vizeze
tronsoanele de drumuri cu risc mare de accidente ;
-Desfasurarea în
permanență a unei susținute și diversificate activitati de educație rutieră,
îndeosebi prin mijloace de informare în masă, precum si în unitățile de
învățământ școlar și preșcolar, în scopul prevenirii accidentelor de circulație
în randul tinerei generații ;
-Intensificarea modalității de prelucrarea a
programelor pentru prevenirea și reducerea accidentelor de circulație
rutieră în rândul minorilor împreună cu Inspectoratul Școlar al Județului
Teleorman;
-Combatere cu fermitate a oricăror încălcări a
normelor legale în domeniul rutier,
îmbunătățirea organizării și sistematizării circulației pe drumurile publice și
luarea măsurilor de educație rutieră a participanților la trafic;
-Verificarea și sesizarea permanență a stării
drumurilor și sistemului de semnalizare rutieră în vederea comunicării cu
predilecție autorităților administrației locale sau centrale din zona de
competență, pentru remedierea punctelor sau zonelor care periclitează
circulația rutieră ;
-Organizarea de acțiuni tematice împreună cu
specialiști din cadrul Autorității Rutiere , R.A.R., Garda de Mediu, Direcția
de Sănătate Publică ;
-Atragerea mass-media în prezentarea
activităților și acțiunilor de prevenție organizate, precum și la campaniile
educaționale desfășurate în scopul prevenirii implicării participanților la
trafic în evenimente rutiere.
La stabilirea acestor obiective, Autoritatea
a avut în vedere necesitatea armonizării și compatibilității sistemului de
ordine publică, astfel încât să se realizeze parteneriatul, societate civilă-poliție,
în scopul soluționării problemelor comunitare, conform standardelor europene.
Pornind de la analiza rezultatelor obținute
în ani anteriori de Inspectoratul Județean de Poliție Teleorman, respectiv a
evoluției situației operative, în scopul menținerii în termeni
rezonabili a stării infracționale, a ordinii și siguranței publice în județ, raportată la fondurile materiale și umane existente, în
anul 2007 se va avea în vedere respectarea următorilor indicatorii de
performanță minimali pentru serviciul polițienesc:
1. Reducerea
timpului de intervenție la evenimente care aduc atingere ordinii și liniștii
publice prin mărirea vitezei de reacție a echipelor operative pentru
constatarea și cercetarea conflictelor.
2. Soluționarea
plângerilor și sesizărilor penale cu operativitate și reducerea infracțiunilor
îndreptate împotriva persoanei, patrimoniului, autorității, ordinii și liniștii
publice, a violenței în familie cu precădere în mediul rural;
3. Reducerea
continuă a ratei criminalității prin organizarea și desfășurarea de activități
preventive în locurile și mediile pretabile comiterii de infracțiuni;
4. Reducerea temerii de a fi victima unei
infracțiuni în special în mediul urban;
5. Asigurarea
dinamicii corespunzătoare în activitatea de soluționare a cauzelor penale cu
autori necunoscuți a infracțiunilor comise cu violență și a accidentelor de
circulație;
6. Creșterea procentului de recuperare a prejudiciilor
aduse bugetului de stat prin comiterea infracțiunilor economico-financiare ;
7. Prevenirea și
combaterea infracțiunilor contra libertății persoanei, a furtului din domeniul public și privat, în mod
deosebit a furtului de auto și din locuințe;
8. Reducerea cu 2 % față de anul 2006 a numărului
infracțiunilor grave (omoruri, tentative de omor, lovituri cauzatoare de
moarte) ;
9.
Reducerea nivelului victimizării populației prin accidente de circulație
rutieră cu 2% față de anul 2006 ;
10.Creșterea
eficienței misiunilor de patrulare, inclusiv auto, în zonele instituțiilor de
învățământ preuniversitare, în colaborare cu Inspectoratul de Jandarmi și cu
Poliția Comunitară ;
11.Reducerea criminalității judiciare, în special a celei
săvârșite prin folosirea violenței, precum și a delicvenței juvenile;
12.Creșterea calității actelor de cercetare penală, a
operativității și finalității judiciare, precum și a contribuției de recuperare
a prejudiciilor aduse bugetului de stat prin comiterea infracțiunilor
economico-financiare;
13.Reducerea abaterilor disciplinare produse de polițiști
în exercițiul funcțiunii, prin care sunt lezate interesele legale ale
cetățenilor;
14.Îmbunătățirea imaginii instituției prin asigurarea
unei transparențe crescute în relațiile cu publicul și cu mass-media și
întărirea încrederii cetățenilor în instituția poliției prin accelerarea
procesului de implementare al acquis-lui comunitar european.
În contextual alinierii la normele
Unuinii Europene, este imperativ ca, atât autoritățile publice cât și
polițiștii să actioneze în sprijinul și în scopul creșteriii securității persoanei,
deziderat ce se va realiza numai eficientizând serviciul polițienesc, la care
va contribui și Autoritatea Teritorială de Ordine Publică.
PREȘEDINTE
ATOP,
ADRIAN FLORESCU