CONSILIUL JUDEȚEAN TELEORMAN

 

 

Anexă

la hotărârea nr. 126

din 18 decembrie 2006

 

 

 

 

REGULAMENTUL

 

de organizare și funcționare a Comisiei de Evaluare

 a Persoanelor cu Handicap pentru Adulți

 

Capitolul I

Dispoziții generale

 

Art.1 (1) În scopul expertizării și încadrării în grad de handicap a persoanelor adulte care prezintă un handicap, în conformitate cu prevederile O.G. nr. 14/2003 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Persoanele cu Handicap, modificată și completată prin  Ordonanța Guvernului nr. 51/2005, în subordinea Consiliului județean se înființează Comisia de Evaluare a Persoanelor cu Handicap pentru Adulți, denumită în continuare Comisie de evaluare, cu avizul pentru conformitate al Autorității.

(2) Comisia de evaluare va funcționa ca organ de specialitate cu activitate decizională în domeniul încadrării persoanelor adulte în grad de handicap.

          Art.2 (1) Comisia de evaluare se înființeaza prin hotărâre a Consiliului Județean Teleorman și are următoarea componență:

a)      un președinte, medic specialist în expertiză medicală și recuperarea capacității de muncă, interne, medicină generală sau medicină de familie, absolvent de cursuri de management în domeniul socio-medical;

b)     un medic specialist în expertiză medicală și recuperarea capacității de muncă, medicină generală sau medicină de familie, propus de Autoritatea de Sănătate Publică a județului Teleorman;

c) un reprezentant desemnat de organizațiile neguvernamentale autorizate, care desfășoară activități în beneficiul persoanelor cu handicap;

d) un psiholog ;

e) un asistent social.

 

(2) Membrii comisiei de evaluare, cu excepția președintelui, au dreptul la o indemnizație de ședință. Cuantumul lunar brut al indemnizațiilor de ședință, pentru fiecare membru, este de 15% din indemnizația Președintelui Consiliului județean proporțional cu activitatea desfășurată în comisie consemnată în condica de prezență.

(3) Președintele comisiei de evaluare este funcționar public și face parte din aparatul de specialitate al Direcției generale de asistență socială și protecția copilului și se încadrează în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

(4) Numirea președintelui și a membrilor comisiei se face prin hotărâre a Consiliului județean.

Art.3   Comisia de evaluare îndeplinește următoarele atribuții:

- analizează documentația medicală și orice alte documente relevante care să conducă la stabilirea încadrării în grad de handicap a persoanei;

-    evaluează persoana și întocmește programul individual de recuperare care să cuprindă acțiunile medicale, educative, profesionale și sociale necesare pentru recuperarea, readaptarea, instruirea și integrarea socială a persoanei cu handicap;

-    evaluează și reajustează programul individual de recuperare la sfârșitul perioadei pentru care a fost realizat sau de câte ori este nevoie;

-   realizează evaluarea și orientarea profesională;

-    sesizează primăriilor de domiciliu ale persoanelor cu handicap cazurile în care asistenții personali nu duc la îndeplinire sarcinile de serviciu;

- emite certificatul de încadrare a persoanei într-un grad de handicap;

-  îndeplinește orice alte atribuții prevăzute de lege.

Art.4  Activitatea comisiei de evaluare este coordonată din punct de vedere metodologic de către Comisia superioară de evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulți, denumită în continuare Comisia superioară.

Art.5  Comisia superioară are drept de control cu privire la activitatea Comisiei de evaluare, urmărind:

a)                  respectarea prevederilor legale privitoare la încadrarea în grad de handicap a unei persoane;

b)                 respectarea metodologiei de lucru; corectitudinea stabilirii deficienței funcționale, a încadrării în grad de handicap, a datei dobândirii handicapului (pentru cazurile care solicită pensionarea pentru limită de vârstă ca persoană cu handicap în condițiile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și  alte  drepturi   de  asigurări   sociale  cu  modificările  și  completările ulterioare);

c)                 valabilitatea certificatelor.


Art.6 (1) Activitatea de secretariat și de administrație a comisiei de evaluare este asigurată de funcționari care fac parte din structura de personal a  Direcției generale de asistență socială și protecția copilului, după cum urmează:   

- un referent cu atribuții de operare calculator ;

- 2 referenți cu atribuții de  secretari ai comisiei, potrivit legii.

 (2) Secretariatul comisiei lucrează permanent cu program de lucru zilnic.

Art.7 Certificatul de încadrare în grad de handicap atestă faptul că persoana în cauză necesită protecție specială, precum și drepturile de care beneficiază conform legii.

Art.8  (1) Gradul de handicap ce se atestă prin certificat și determină măsuri de protecție specială poate fi:

-         ușor;

-         mediu,

-         accentuat;

-         grav.

(2) Persoanele cu handicap grav pot beneficia, în condițiile legii, de asistent personal.

Art.9 În situația în care diagnosticul și evaluarea comisiei nu susțin încadrarea persoanei în grad de handicap se va motiva soluția de respingere a cererii.

 

Capitolul II

 

 Funcționarea Comisiei de Evaluare a Persoanelor cu Handicap pentru Adulți

 

Art.10  Se pot prezenta la comisia de evaluare în vederea încadrării în grad de handicap, persoanele care prezintă deficiențe fizice, senzoriale, psihice etc. ce le împiedică sau le limitează accesul cu șanse egale la viața socială, potrivit vârstei, sexului, factorilor materiali, sociali și culturali proprii, necesitând măsuri de protecție specială în sprijinul integrării lor sociale și profesionale.

Art.11 (1) Solicitarea privind persoana aflată într-o situație de dificultate, poate fi făcută de către persoana în cauză, de familie, precum și de către orice persoană fizică (soț/soție, rude, prieteni, vecini, colegi, membri ai comunității etc.) sau juridică (poliția, școala, biserica, primăria, ONG-uri, presa etc.) care o constată.

(2) Cererea persoanei sau a reprezentanților săi legali se referă la evaluarea complexă în scopul obținerii unui certificat de încadrare într-un grad de handicap și stabilirea măsurilor de protecție specială.


Art.12  Președintele comisiei stabilește programul de lucru, sarcinile și activitățile membrilor comisiei de evaluare.

Art.13   Președintele comisiei de evaluare are următoarele atribuții:

(a)              convoacă ședința comisiei în funcție de necesități;

(b)             conduce lucrările ședinței comisiei;

(c)              dupa primirea dosarului, examineză clinic persoana în dificultate și, în funcție de afecțiune și de documentele medicale prezentate poate solicita prin adresă de la unitățile sanitare acreditate din județ examinări complementare clinice, de laborator sau spitalizare pentru stabilirea ori completarea diagnosticului clinic, gradului de deficiență funcțională și planului de tratament și de recuperare;

(d)             reprezintă comisia în fața Consiliului județean, a Comisiei superioare și a altor organisme.

Art.14 Secretariatul comisiei de evaluare are obligația să primească cererea împreună cu dosarul, să o înregistreze într-un registru special și să sprijine persoana solicitantă în vederea completării dosarului cu următoarele documente:

-   actul de identitate;

-   adeverința de venituri;

-   biletul de trimitere de la medicul de familie;

- referatul  sau scrisoarea medicală a medicului   specialist   care stabilește diagnosticul clinic, diagnosticul deficienței și programul de recuperare medicală;

- ancheta socială efectuată la domiciliul persoanei aflate în dificultate  aprobată de către primarul localității, la cererea președintelui comisiei de evaluare și alte acte medicale (bilete de ieșire din spital, examene paraclinice etc.)

         Art.15 În cazurile neconcludente, președintele poate solicita efectuarea unei anchete sociale  sau socio-medicală la domiciliul persoanei în dificultate prin implicarea serviciului social de la nivel local, efectuarea unui nou examen medical la Institutul Național de Expertiză a Capacitații de Muncă, unități sanitare publice sau trimiterea la medicul de familie în vederea completării dosarului medical.

         Art.16 La solicitarea președintelui, medicul de familie va întocmi un referat pentru persoanele nedeplasabile sau va îndruma persoana prin bilet de trimitere către unitățile medicale acreditate din județ pentru stabilirea ori completarea diagnosticului clinic.

         Art. 17  (1) În cazul persoanelor nedeplasabile, președintele propune examinarea documentelor din dosar, în absența persoanei în dificultate, dacă există un referat al medicu1ui de familie și o anchetă socială efectuată în prealabil de serviciul public de asistență socială de la domiciliul persoanei în dificultate, aprobată de către primarul localitații prin care se atestă caracterul nedeplasabil al persoanei în cauză.

(2) În cazul persoanelor nedeplasabile pentru care comisia are neclarități justificate, se poate stabili, în baza unui raport motivat, deplasarea unei comisii stabilită de D.G.A.S.P.C. la domiciliul persoanei, cheltuielile de deplasare fiind suportate din bugetul propriu.

Art.18 După completarea dosarului, persoanei în dificultate i se va comunica data și ora programată pentru evaluare, iar dosarul înregistrat va fi înaintat președintelui comisiei.

Art.19  La data stabilită Comisia de evaluare va examina dosarul, va evalua persoana și va decide, cu votul majorității membrilor, gradul de handicap în care aceasta va fi încadrată.

Art.20 Pe baza evaluării se întocmește documentarul de evaluare în care se va consemna:

-   diagnosticul clinic și codul afecțiunii (CIM 10);

-   deficiența funcțională și gradul de handicap;

-   data ivirii handicapului pentru persoanele care solicită pensie pentru limită de vârstă, conform Legii nr. 19/2000 (art.47 alin. 1 și 2);

-   recomandarea medico-socio-profesională de recuperare;

- capacitatea funcțională restantă pentru cazurile care pot fi integrate profesional;

-  valabilitatea certificatului (6, 12 luni sau permanent);

-   documentația cu care se va prezenta la următoarea revizuire.

         Art.21 Pe baza documentarului, secretariatul comisiei de evaluare are obligația întocmirii certificatului de încadrare în grad de handicap în trei exemplare: unul se predă sub semnatură împreună cu programul individual de recuperare, readaptare și integrare socială a persoanei căreia îi aparține sau reprezentantului acesteia, al doilea se depune la registratura Direcției generale de asistență socială și protecția copilului, iar al treilea se arhivează împreună cu dosarul persoanei.

         Art.22 În cazul în care persoana programată nu s-a prezentat pentru evaluare, dosarul se ține în evidența Comisiei de evaluare timp de 90 de zile, timp în care persoana se poate reprograma pentru evaluare.

         Art. 23  La revizuire, conform termenului stabilit anterior și care este înscris în certificat, persoana cu handicap se va prezenta personal sau prin reprezentant legal cu documentația medicală solicitată fără a fi invitat (citat). În cazul în care acesta nu se prezintă la revizuire, în luna în care a fost programat, certificatul își pierde valabilitatea începând cu data de întâi a lunii următoare.


Art. 24 (1)Programul individual de recuperare, readaptare și integrare socială este întocmit de către Comisia de evaluare și va fi înmânat persoanei cu handicap sau reprezentanților săi legali împreună cu certificatul.

(2)La întocmirea programului individual de recuperare, readaptare și integrare socială Comisia se va consulta în mod obligatoriu cu persoana cu handicap sau cu reprezentanții legali ai acesteia, programul fiind avizat și de reprezentantul organizațiilor neguvernamentale.

(3)Pentru fiecare acțiune cuprinsă în programul  individual de recuperare, readaptare  și  integrare  socială vor  fi  nominalizate persoanele fizice, organizațiile sau instituțiile implicate în realizarea acesteia.

(4)Susținerea programului individual de recuperare, readaptare și integrare socială se face prin protocol încheiat între Direcția generală de asistență socială și protecția copilului cu Autoritatea de Sănătate Publică și Casa de Asigurări de Sănătate.

(5)Monitorizarea respectării acestor programe se face prin specialiștii Direcției generale de asistență socială și protecția copilului.

          Art. 25 Cu prilejul înmânării certificatului, persoanei i se aduce la cunoștință gradul de handicap în care a fost încadrată. Dacă persoana formulează obiecții cu privire la acesta, i se vor face recomandări în scris cu privire la investigații și examinări suplimentare necesare în vederea stabilirii cu exactitate a încadrării în gradul de handicap. Totodată, persoana va fi reprogramată și va reveni la aceeași comisie cu rezultatul investigațiilor și examinărilor suplimentare urmând a i se va face o nouă evaluare.

Art. 26  (1) Certificatele de încadrare în grad de handicap pot fi contestate în scris în termen de 30 de zile de la comunicare.

(2)    Contestația se va depune la Comisia de evaluare.

(3)    Secretariatul Comisiei de evaluare va înainta contestația împreună cu dosarul persoanei în termen de 5 zile de la depunere la Comisia superioară.

(4)    Depășirea termenului de 30 de zile atrage decăderea din dreptul de a contesta certificatul.

(5)    Deciziile Comisiei superioare se transmit în două exemplare Comisiei de evaluare care comunică un exemplar persoanei în cauză sau reprezentantului legal, exemplarul doi se atașează la dosarul respectiv iar o copie se depune la registratura Direcției generale  de asistență socială și protecția copilului pentru a fi pusă în aplicare.

(6)    Deciziile emise de către Comisia superioară pot fi atacate potrivit Legii contenciosului   administrativ   nr.   554/2004   la   instanța   de judecată/ de contencios administrativ.

        


Art. 27 Deciziile de încadrare în grad de handicap adoptate de Comisia superioară urmare contestațiilor depuse împotriva certificatelor emise de Comisia de evaluare se pun în aplicare în cazul admiterii contestațiilor de Direcția generală de asistență socială și protecția copilului de la data eliberării certificatului de încadrare.

 

Capitolul III

Dispoziții finale

 

Art. 28 (1) Membrii comisiei de evaluare poartă răspunderea pentru eliberarea de certificate de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap care necesită protecție specială în raport cu gradul de handicap, fără respectarea criteriilor stabilite de lege și prevăzute în prezentul regulament.

 (2) În condițiile legii, membrii comisiei răspund administrativ, civil și penal, fiind obligați la:

-   restituirea indemnizațiilor de ședință încasate;

-   excluderea din cadrul comisiei;

-   suportarea, în solidar, a sumelor reprezentând drepturile încasate necuvenit de  către  beneficiari  ca  urmare  a  încadrării  acestora  fără  respectarea dispozițiilor legale.

 

(3)Medicii specialiști vor răspunde administrativ, civil și penal pentru erorile făcute în stabilirea diagnosticului clinic. Comisia de evaluare poate sesiza aceste cazuri la Autoritatea de Sănătate Publică a județului Teleorman și la Colegiul medicilor;

(4)        Specialiștii din cadrul serviciului public de asistență socială din cadrul sau subordinea primăriilor vor răspunde administrativ, civil și penal pentru erorile făcute în anchetele sociale.

Art.29  Prezentul regulament de organizare și funcționare a Comisiei de evaluare a persoanelor cu handicap pentru  adulți se completează cu dispozițiile actelor normative în domeniu și ale hotărârilor adoptate de Consiliul Județean Teleorman.

Art.30 Modificarea și completarea prezentului regulament se face numai prin hotărârea Consiliului județean.

 

 

 

 

PREȘEDINTE,

Liviu Nicolae Dragnea