CONSILIUL
JUDEȚEAN TELEORMAN
Anexă
la hotărârea nr. 126
din 18
decembrie 2006
REGULAMENTUL
de organizare și funcționare a Comisiei de Evaluare
a
Persoanelor cu
Handicap pentru Adulți
Capitolul I
Dispoziții generale
Art.1
(1)
În scopul expertizării
și încadrării în grad de handicap a persoanelor adulte care prezintă un
handicap, în conformitate cu prevederile O.G. nr. 14/2003 privind înființarea,
organizarea și funcționarea Autorității
Naționale pentru Persoanele cu Handicap, modificată și completată prin Ordonanța Guvernului nr. 51/2005, în subordinea Consiliului județean se înființează Comisia de Evaluare a
Persoanelor cu Handicap pentru Adulți, denumită în continuare Comisie de
evaluare, cu avizul pentru conformitate al Autorității.
(2)
Comisia de evaluare va funcționa ca
organ de specialitate cu activitate decizională în domeniul încadrării
persoanelor adulte în grad de handicap.
Art.2
(1)
Comisia de evaluare se înființeaza prin hotărâre a Consiliului Județean
Teleorman și are următoarea componență:
a)
un președinte, medic specialist în
expertiză medicală și recuperarea
capacității de muncă,
interne, medicină generală sau medicină de familie,
absolvent de cursuri de management în domeniul socio-medical;
b)
un medic specialist în expertiză
medicală și recuperarea capacității de
muncă, medicină generală
sau medicină de familie, propus de Autoritatea de Sănătate Publică a județului
Teleorman;
c)
un
reprezentant desemnat de organizațiile neguvernamentale autorizate, care
desfășoară activități în beneficiul persoanelor cu handicap;
d)
un psiholog ;
e)
un asistent social.
(2) Membrii comisiei de evaluare, cu excepția
președintelui, au dreptul la o indemnizație de ședință. Cuantumul lunar brut al
indemnizațiilor de ședință, pentru fiecare membru, este de 15% din indemnizația
Președintelui Consiliului județean proporțional cu activitatea desfășurată în
comisie consemnată în condica de prezență.
(3)
Președintele comisiei de evaluare este funcționar public și face parte din
aparatul de specialitate al Direcției generale de asistență socială și
protecția copilului și se încadrează în conformitate cu prevederile legale în
vigoare.
(4) Numirea
președintelui și a membrilor comisiei se face prin hotărâre a Consiliului
județean.
Art.3 Comisia de evaluare îndeplinește următoarele atribuții:
- analizează documentația medicală și orice alte documente relevante care să conducă la stabilirea încadrării în grad de handicap a persoanei;
-
evaluează persoana și întocmește programul
individual de recuperare
care să cuprindă acțiunile medicale,
educative, profesionale și sociale necesare pentru recuperarea, readaptarea,
instruirea și integrarea socială a persoanei
cu handicap;
-
evaluează și reajustează programul individual
de recuperare la sfârșitul
perioadei pentru care a fost
realizat sau de câte ori este nevoie;
-
realizează evaluarea și orientarea profesională;
-
sesizează primăriilor de domiciliu ale
persoanelor cu handicap cazurile în care asistenții personali nu duc la îndeplinire sarcinile de serviciu;
- emite certificatul de încadrare a persoanei într-un grad de handicap;
- îndeplinește orice alte atribuții
prevăzute de lege.
Art.4
Activitatea
comisiei de evaluare este coordonată din punct de vedere metodologic de către
Comisia superioară de evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulți,
denumită în continuare Comisia superioară.
Art.5
Comisia superioară are
drept de control cu privire la activitatea Comisiei de evaluare, urmărind:
a)
respectarea prevederilor legale
privitoare la încadrarea în grad de handicap a unei persoane;
b)
respectarea metodologiei de lucru;
corectitudinea stabilirii deficienței funcționale, a încadrării în grad de
handicap, a datei dobândirii handicapului (pentru cazurile care solicită
pensionarea pentru limită de vârstă ca persoană cu handicap în condițiile Legii
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte
drepturi de asigurări
sociale cu modificările
și completările ulterioare);
c)
valabilitatea certificatelor.
Art.6
(1) Activitatea de secretariat și de
administrație a comisiei de evaluare este asigurată de funcționari care fac
parte din structura de personal a
Direcției generale de asistență socială și protecția copilului, după cum
urmează:
-
un referent cu atribuții de operare calculator ;
- 2 referenți cu atribuții de secretari ai comisiei, potrivit legii.
(2)
Secretariatul comisiei lucrează permanent cu program de lucru zilnic.
Art.7
Certificatul de încadrare în grad de handicap atestă faptul că persoana
în cauză necesită protecție specială, precum și drepturile de care
beneficiază
conform legii.
Art.8 (1) Gradul de handicap ce se atestă prin certificat și determină măsuri de protecție specială poate fi:
-
ușor;
-
mediu,
-
accentuat;
-
grav.
(2) Persoanele cu handicap grav pot beneficia, în condițiile legii, de asistent personal.
Art.9 În situația în care diagnosticul și evaluarea comisiei nu susțin
încadrarea
persoanei în grad de handicap se va motiva soluția de respingere
a cererii.
Capitolul II
Funcționarea Comisiei de Evaluare a
Persoanelor cu Handicap pentru Adulți
Art.10
Se pot prezenta la comisia de
evaluare în vederea încadrării în grad
de handicap, persoanele
care prezintă deficiențe fizice, senzoriale, psihice
etc. ce le împiedică sau le limitează accesul cu șanse egale la viața
socială, potrivit vârstei, sexului, factorilor materiali, sociali și culturali
proprii, necesitând măsuri de protecție specială în sprijinul integrării lor
sociale și profesionale.
Art.11
(1) Solicitarea privind persoana aflată într-o situație de dificultate, poate
fi
făcută de către persoana în cauză, de familie, precum și
de către orice
persoană fizică (soț/soție, rude, prieteni, vecini,
colegi, membri ai
comunității etc.) sau juridică (poliția, școala,
biserica, primăria, ONG-uri,
presa etc.) care o constată.
(2)
Cererea persoanei sau a reprezentanților săi legali se referă la
evaluarea
complexă în scopul obținerii unui certificat de încadrare într-un
grad de handicap și
stabilirea măsurilor de protecție specială.
Art.12
Președintele comisiei stabilește programul de
lucru, sarcinile și activitățile
membrilor
comisiei de evaluare.
Art.13
Președintele comisiei de evaluare are
următoarele atribuții:
(a)
convoacă
ședința comisiei în funcție de necesități;
(b)
conduce
lucrările ședinței comisiei;
(c)
dupa
primirea dosarului, examineză clinic persoana în dificultate și, în funcție de
afecțiune și de documentele medicale prezentate poate solicita prin adresă de
la unitățile sanitare acreditate din județ examinări complementare clinice, de
laborator sau spitalizare pentru stabilirea ori completarea diagnosticului
clinic, gradului de deficiență funcțională și planului de tratament și de
recuperare;
(d)
reprezintă
comisia în fața Consiliului județean, a Comisiei superioare și a altor
organisme.
Art.14 Secretariatul comisiei de evaluare are obligația să primească cererea împreună cu dosarul, să o înregistreze într-un registru special și să sprijine persoana solicitantă în vederea completării dosarului cu următoarele documente:
-
actul de identitate;
-
adeverința de
venituri;
-
biletul de trimitere de la medicul de familie;
- referatul sau scrisoarea medicală a medicului specialist care stabilește diagnosticul clinic, diagnosticul deficienței și programul de recuperare medicală;
- ancheta socială efectuată la
domiciliul persoanei aflate în dificultate
aprobată de către primarul
localității, la cererea președintelui comisiei de evaluare și alte acte
medicale (bilete de ieșire din spital, examene paraclinice etc.)
Art.15 În cazurile neconcludente, președintele poate solicita efectuarea unei anchete sociale sau socio-medicală la domiciliul persoanei în dificultate prin implicarea serviciului social de la nivel local, efectuarea unui nou examen medical la Institutul Național de Expertiză a Capacitații de Muncă, unități sanitare publice sau trimiterea la medicul de familie în vederea completării dosarului medical.
Art.16 La solicitarea președintelui, medicul de familie va întocmi un referat pentru persoanele nedeplasabile sau va îndruma persoana prin bilet de trimitere către unitățile medicale acreditate din județ pentru stabilirea ori completarea diagnosticului clinic.
Art. 17 (1) În cazul persoanelor nedeplasabile, președintele propune examinarea documentelor din dosar, în absența persoanei în dificultate, dacă există un referat al medicu1ui de familie și o anchetă socială efectuată în prealabil de serviciul public de asistență socială de la domiciliul persoanei în dificultate, aprobată de către primarul localitații prin care se atestă caracterul nedeplasabil al persoanei în cauză.
(2) În cazul persoanelor nedeplasabile pentru care comisia are neclarități
justificate, se poate stabili, în baza unui raport motivat, deplasarea unei
comisii stabilită de D.G.A.S.P.C. la domiciliul persoanei, cheltuielile de
deplasare fiind suportate din bugetul propriu.
Art.18 După completarea dosarului, persoanei în dificultate i se va comunica data și ora programată pentru evaluare, iar dosarul înregistrat va fi înaintat președintelui comisiei.
Art.19
La data stabilită Comisia de evaluare va
examina dosarul, va evalua persoana și va decide, cu votul majorității
membrilor, gradul de handicap în
care aceasta va fi încadrată.
Art.20 Pe baza evaluării se întocmește documentarul de evaluare în care se
va consemna:
-
diagnosticul clinic și codul afecțiunii (CIM 10);
-
deficiența funcțională și gradul de handicap;
-
data ivirii handicapului pentru persoanele care solicită pensie pentru
limită de vârstă, conform Legii nr. 19/2000 (art.47 alin. 1 și 2);
-
recomandarea
medico-socio-profesională de recuperare;
- capacitatea funcțională restantă pentru cazurile care pot fi integrate profesional;
-
valabilitatea
certificatului (6, 12 luni sau permanent);
- documentația cu care se va prezenta la următoarea revizuire.
Art.21 Pe baza documentarului, secretariatul comisiei de evaluare are
obligația
întocmirii certificatului de încadrare în grad de handicap în trei exemplare:
unul se predă sub semnatură împreună cu programul individual de recuperare,
readaptare și integrare socială a persoanei căreia îi aparține sau
reprezentantului acesteia, al doilea se depune la registratura Direcției
generale de asistență socială și protecția copilului, iar al treilea se
arhivează împreună cu dosarul
persoanei.
Art.22 În cazul în care persoana programată nu s-a prezentat pentru
evaluare, dosarul se ține în evidența Comisiei de evaluare timp de 90 de
zile,
timp în care persoana se poate reprograma pentru
evaluare.
Art.
23
La revizuire,
conform termenului stabilit anterior și care este înscris în certificat, persoana cu handicap se va prezenta personal sau prin
reprezentant legal cu
documentația medicală solicitată fără a fi invitat (citat). În cazul în care acesta nu se prezintă la
revizuire, în luna în care a fost programat,
certificatul își pierde valabilitatea începând cu data de întâi a lunii
următoare.
Art. 24 (1)Programul individual de recuperare, readaptare și integrare
socială este întocmit de către Comisia de evaluare și va fi înmânat
persoanei cu handicap sau reprezentanților săi legali împreună cu
certificatul.
(2)La întocmirea programului individual de recuperare, readaptare și integrare socială Comisia se va consulta în mod obligatoriu cu persoana cu handicap sau cu reprezentanții legali ai acesteia, programul fiind avizat și de reprezentantul organizațiilor neguvernamentale.
(3)Pentru fiecare acțiune cuprinsă în programul individual de recuperare,
readaptare și integrare
socială vor fi nominalizate persoanele fizice,
organizațiile sau
instituțiile implicate în realizarea acesteia.
(4)Susținerea programului individual de recuperare,
readaptare și integrare
socială se face prin protocol
încheiat între Direcția generală de asistență
socială și protecția copilului cu
Autoritatea de Sănătate Publică și Casa de Asigurări de Sănătate.
(5)Monitorizarea
respectării acestor programe se face prin specialiștii Direcției generale de
asistență socială și protecția copilului.
Art. 25 Cu prilejul înmânării certificatului, persoanei i se aduce la cunoștință gradul de handicap în care a fost încadrată. Dacă persoana formulează obiecții cu privire la acesta, i se vor face recomandări în scris cu privire la investigații și examinări suplimentare necesare în vederea stabilirii cu exactitate a încadrării în gradul de handicap. Totodată, persoana va fi reprogramată și va reveni la aceeași comisie cu rezultatul investigațiilor și examinărilor suplimentare urmând a i se va face o nouă evaluare.
Art. 26 (1) Certificatele de încadrare în grad de handicap pot fi contestate în scris în termen de 30 de zile de la comunicare.
(2)
Contestația se va depune la Comisia
de evaluare.
(3)
Secretariatul Comisiei de evaluare
va înainta contestația împreună cu
dosarul persoanei în
termen de 5 zile de la depunere la Comisia superioară.
(4)
Depășirea termenului de 30 de zile
atrage decăderea din dreptul de a
contesta certificatul.
(5)
Deciziile Comisiei superioare se transmit în două
exemplare Comisiei de evaluare care comunică un exemplar persoanei în cauză sau
reprezentantului legal, exemplarul doi se atașează la dosarul respectiv iar o
copie se depune la registratura Direcției generale de asistență socială și protecția copilului
pentru a fi pusă în aplicare.
(6)
Deciziile emise de către Comisia
superioară pot fi atacate potrivit Legii contenciosului administrativ nr.
554/2004 la instanța
de judecată/ de contencios administrativ.
Art.
27 Deciziile de încadrare în grad de handicap adoptate de
Comisia
superioară urmare contestațiilor depuse împotriva
certificatelor emise de Comisia de evaluare se pun în
aplicare
în cazul admiterii contestațiilor de Direcția generală de asistență socială și
protecția
copilului de la data eliberării certificatului
de încadrare.
Capitolul III
Dispoziții finale
Art. 28
(1) Membrii comisiei de evaluare poartă răspunderea
pentru eliberarea de certificate de încadrare într-o
categorie de
persoane cu handicap care necesită protecție
specială în raport cu gradul de
handicap, fără
respectarea criteriilor stabilite de lege și prevăzute în
prezentul regulament.
(2) În condițiile legii, membrii comisiei
răspund administrativ, civil și penal, fiind obligați la:
-
restituirea
indemnizațiilor de ședință încasate;
-
excluderea din cadrul comisiei;
-
suportarea, în solidar, a sumelor reprezentând drepturile încasate
necuvenit
de către beneficiari
ca urmare a
încadrării acestora fără
respectarea
dispozițiilor legale.
(3)Medicii specialiști vor răspunde administrativ, civil
și penal pentru
erorile făcute în stabilirea diagnosticului clinic.
Comisia de evaluare poate
sesiza aceste cazuri la Autoritatea de Sănătate Publică a
județului Teleorman și la Colegiul medicilor;
(4)
Specialiștii din cadrul serviciului
public de asistență socială din cadrul sau subordinea primăriilor vor răspunde
administrativ, civil și penal pentru
erorile făcute în
anchetele sociale.
Art.29
Prezentul regulament de organizare
și funcționare a Comisiei de evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulți se completează cu dispozițiile actelor
normative în domeniu și ale hotărârilor adoptate de Consiliul Județean
Teleorman.
Art.30
Modificarea și completarea prezentului regulament se face numai prin
hotărârea Consiliului județean.
PREȘEDINTE,
Liviu Nicolae Dragnea