Page 33 - Album Monografic Judetul Teleorman
P. 33

Epitropia oraşului a reuşit să construiască între  fost sfinŃită în anul 1905 de către Înalt Prea SfinŃitul

         anii 1869-1898 actuala Catedrală, târnosită de         Iosef Gheorghian. Marele istoric Nicolae Iorga o
         Mitropolitul Iosef Gheorghian la data de 6 decembrie   considera a treia din Ńară, prin valoarea şi frumuseŃea
         1898. Elementele decorative specifice Catedralei ,,Sf.  ei.
         Alexandru” sunt pictura murală şi tâmpla, executate de      Ruinele Mănăstirii de la Baldovineşti. Mănăstirea

         pictorii Constantin Pascali, Constantin Artachino şi   de la Baldovineşti, sat care aparŃine de comuna
         celebrul Ştefan Luchian în anul 1898, în stil bizantin, în  Ciolaneşti, se afla în prezent în ruine, totuşi se poate
         tehnicaulei.                                           observa tipul de construcŃie cu clopotniŃă în faŃă. Stilul
              In anul 1994, Catedrala ,,Sf.Alexandru” a devenit  pare a fi contemporan lui Matei Basarab (sec al XVII-

         necropolă domnească, prin aducerea şi aşezarea în      lea), dar se crede că biserica este mult mai veche, fiind
         pronaos a osemintelor Domnitorului Alexandru           a unei mănăstiri ctitorită de logofătul Baldovin, şeful
         DimitrieGhica.                                         cancelarieiluiMirceacelBătrân.
              In anul 1996 prin înfiinŃarea Episcopiei

         Alexandriei şi Teleormanului, cu reşedinŃa la          CULTURE
         Alexandria, biserica    ,,Sf. Alexandru” a devenit
         CatedralăEpiscopală.                                        Beyond the social-economic life, Teleorman has
              Catedrala ,,Sf. Haralambie” din munic ipiul Turnu  been imposed in national context through its historical

         Măgurele.                                              traditions, as important as the other parts in the country,
                                                                but also through the rich and valuable cultural
                                                                traditions.
                                                                     Being, first of all a very complex ethnographic

                                                                area, remarkable through the dimensions and the
                                                                authenticity manifestation forms, Teleorman marks
                                                                out, ones more, the solar spirit of the man from the
                                                                field. The same spirit, settled and slow, open towards

                                                                expanses and deepness, full of senses and beauties,
                                                                built to resist, always disposed to re-discovering and
                                                                re-innovation, is as well illustrated by the cult
                                                                               dimensionsof thespirituality.

                                                                                    It is evident that the Teleorman
          Catedrala “Sf. Haralambie”-Turnu Măgurele
                                                                              spirituality has, in all its components,
              P r i m a b i s e r i c ă p e a c e s t e                       passing over the local track, national
         amplasamente a fost ridicată între anii                              and European dimensions.The fact that

         1842-1845, iar biserica actuală s-a clădit                           Teleorman was, is and always will be an
         la iniŃiativa regelui Carol I şi a reginei                           "eternal field" of the Romanian
         Elisabeta. Planurile au fost realizate de                            spirituality, it is not necessary to be
         Leconte de Nouy cu elemente de                                       proved - it is necessary only to impose

         arhitectură de la Mănăstirea Curtea de                               this truth in the public awareness
         Argeş. Pictura în stil bizantin, a fost                              throughadequatetools.
         executată de pictorii italieni Romeo                                       The cultural patrimony is
         Girolamo şi Giuseppe Vespa. Biserica a                               capitalizedthroughthemuseumsinthe

                                                              33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38